آیا نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است؟

اگر به دنبال یک روش خوشایند برای شروع روزتان هستید قهوه ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد. نوشیدنی قهوه با بوی مطبوع و طعم دلنشینش می‌تواند حال و هوای شما را تغییر دهد و این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید روز پر انرژی را آغاز کنید.

اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که نوشیدن قهوه با معده خالی چه تاثیراتی می‎تواند در سلامتی شما داشته باشد؟ آیا تاثیرات آن مثبت است یا مضراتی را برای بدن به همراه دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیرات نوشیدن قهوه با معده خالی را بررسی کنیم:

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی برای سلامتی مضر است؟

نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است ایده خوبی به نظر نرسد؛ چرا که این نوشیدنی می‌تواند اسید معده را افزایش دهد. اما با این حال بسیاری از افراد قهوه را هر روز صبح به صورت ناشتا مصرف می‌کنند که این عادات اشتباه ممکن است تاثیرات منفی را برای سلامتی به همراه داشته باشد از جمله : افزایش سطح استرس، مشکلات گوارشی،  برهم خوردن تعادل قند خون و مشکلات گوارشی که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم:

مشکلات گوارشی

نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند منجر با مشکلات گوارشی شود زیرا همانطور که اشاره کردیم، قهوه به افزایش اسید معده کمک می‌کند که این موضوع در نهایت مشکلات گوارشی را برای فرد به همراه خواهد داشت از جمله:

  • نفخ
  • درد شکم
  • ترش کردن
  • حالت تهوع
  • سوء هاضمه
  • سوزش معده
  • احساس گرفتگی شکم
  • ایجاد اختلالات در روده مانند ابتلا به یبوست یا اسهال

همچنین برخی از محققان ادعا می‌کنند نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند در ابتلا به برخی از بیماری ها موثر باشد زیرا افزایش اسید معده در مواقعی که معده خالی باشد می‌تواند به بافت پوششی آن آسیب وارد کند و در نهایت فرد را به برخی از بیماری های گوارشی مبتلا کند از جمله:

  • زخم معده
  • سوختگی مری
  • بیماری رفلاکس معده
  • سندروم روده تحریک پذیر

افزایش هورمون استرس

ادعای رایج دیگری که وجود دارد این است که نوشیدن قهوه با معده خالی می تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول شود. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیه تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم و حفظ فشار خون و قند خون کمک می‌کند. اما مقدار بیش از حد کورتیزول در بدن می‌تواند منجر به عوارضی مانند پوکی استخوان، فشار خون، دیابت و مشکلات قلبی ‌شود.

زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود، هورمون کورتیزول به بالاترین حد خود می‌رسد و سپس در طول روز کاهش میابد. از این رو برخی از پزشکان توصیه می‌کنند به دلیل بالا بودن سطح کوتیزول خون، از مصرف قهوه در صبح پرهیز شود.

اما با این حال آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد مصرف قهوه با معده خالی در برخی از افراد نه تنها باعث افزایش سطح کورتیزول آنها نمی‌شود بلکه حتی به کاهش سطح این هورمون در خون نیز منجر می‌شود.

سطح قند خون

بر اساس مطالعات انجام شده محققان دریافتند مصرف قهوه صبحگاهی با معده خالی و به صورت ناشتا می‌تواند اختلالاتی را در سطح قند خون افراد ایجاد کند. در مقابل، افرادی که صبحانه می‌خورند تغییرات قابل توجهی را در سطح قند خود حس نمی‌کنند.

به طور کلی با وجود اینکه قهوه می‌تواند خواب آلودگی ما را از بین ببرد و به بالا بردن سطح انرژی ما در روز کمک کند، اما با این حال اگر به صورت ناشتا مصرف شود می‌تواند جذب گلوکز را در روده کاهش دهد و بر متابولیسم شما تاثیر بگذارد.

اختلالات اضطرابی

نوشیدن قهوه با معده خالی، می‌تواند باعث پریشانی و نوسانات خلقی شود. کافئین موجود در قهوه درواقع یک ماده محرک است که باعث تولید هورمون‌های استرس‌زا می‌شود.

همچنین این ماده می‌تواند در افراد سالم نیز موجب بروز علائمی مانند افزایش ضربان قلب و فشار خون شود.

تعادل هورمونی

نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند بر روی فرآیند تبدیل هورمون‌های تیروکسین (T4) به تری یدوتیرونین(T3) تاثیرگذار باشد. این هورمون‌ها توسط غده تیروئید تولید می‌شوند و برای بدن حیاتی هستند.

در کودکان هورمون‌های T3 و T4 برای رشد و تکامل ضروری هستند و در بزرگسالان نیز، تنظیم متابولسیسم بدن به این هورمون‌ها وابسته‌اند.

التهاب

نوشیدن قهوه با معده خالی یکی از علل کلیدی استرس اکسیداتیو و التهاب است. برخی از اختلالاتی که می‌توانند به التهاب مرتبط شوند عبارتند از :

  • دیابت
  • خستگی‌
  • مشکلات پوستی
  • و بیماری‌های خود ایمنی (مانند آرتریت روماتویئید (RA)، ام اس (MS)، سلیاک و …)

کلام آخر …

همانطور که در متن فوق مطالعه کردید قهوه بعد از آب یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در میان مردم جهان است که در کنار خواص درمانی متعددش می‌تواند در صورت مصرف با معده خالی مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند؛ برای مثال می‌توان به زخم معده، رفلاکس معده، اختلال در سطح قند خون، افزایش کورتیزول خون و … اشاره کرد.

نظر پزشکان درباره زمان نوشیدن قهوه ممکن است متفاوت باشد و با توجه به شرایط هر فرد گفته شود. اما با این حال پزشکان توصیه می‌کنند حدالامکان برای جلوگیری از تاثیرات منفی نوشیدن قهوه با معده خالی، از نوشیدن آن به صورت ناشتا خودداری کنید و سعی کنید قبل از چیزی میل کنید تا از آسیب به پوشش معده جلوگیری شود.

همچنین ببینید

Avocado

مصرف آووکادو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد مصرف آووکادو در خانم‌ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. این مطالعه ارتباط بین مصرف آووکادو و دیابت را در بزرگسالان بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد زنانی که روزانه ۳۰ تا ۳۸ گرم آووکادو مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد که این کار را انجام نمی‌دهند، احتمال ابتلا به دیابت به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *