برای این ۱۰ مشکل رایج فقط آب بنوشید تا خوب شوید!

برای این 10 مشکل رایج فقط آب بنوشید تا خوب شوید!

پس از اکسیژن، آب مهم‌ترین ماده برای بدن است زیرا همه عملکردهای حیاتی به آن نیازمند هستند. از همین رو کمبود آب بدن یکی از مهم‌ترین تهدیدات سلامتی به حساب می‌آید. جالب است بدانید که بسیاری از افراد حتی در شرایط عادی زندگی نیز دچار چنین مشکلی هستند اما نمی‌دانند.

مهم‌ترین نشانه‌های کمبود آب بدن عبارتند از:

خشکی دهان

خشکی دهان همراه با احساس تشنگی یکی از نخستین علائم هشداردهنده کمبود آب بدن است. البته برای نوشیدن کافی آب نباید منتظر احساس تشنگی شد. اگر به طور مداوم از خشکی دهان رنج می‌برید باید مقدار بیشتری آب بنوشید.

سردرد

سردرد را نیز باید یکی دیگر از نشانه‌های کاهش آب بدن دانست. در واقع، هوای گرم و خشک و کاهش آب بدن می‌تواند سبب بروز سردرد شود. برای کاهش این ناراحتی می‌توانید یک لیوان بزرگ آب خنک بنوشید.

تیره شدن رنگ ادرار

در شرایط سلامت عمومی بدن رنگ ادرار روشن و با بوی خیلی کمی همراه است که در صورت کمبود آب بدن تیره‌تر می‌شود. اگر با نوشیدن مایعات کافی این مشکل برطرف نشد حتما لازم است با پزشک مشورت شود.

یبوست

در صورت عدم مصرف کافی مایعات، یبوست ایجاد می‌شود. نوشیدن آب به تسهیل عملکرد دستگاه گوارش و عمل دفع کمک می‌کند. عدم مصرف کافی آب موجب خشکی روده‌ها و سفت شدن مدفوع می‌شود. در صورت ابتلا به یبوست مزمن حتما مایعات بیشتری بنوشید.

خستگی

عدم تامین آب مورد نیاز بدن باعث می‌شود احساس خستگی زودتر بروز کند. همچنین ممکن است فرد از خستگی مزمن نیز رنج ببرد. توصیه می‌شود همیشه یک بطری کوچک آب همراه خود داشته باشید تا باطری بدن را مرتب شارژ کنید.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات به انقباضات ماهیچه‌ای غیر ارادی، ناگهانی، موقتی و کم و بیش دردناک اطلاق می‌شود که معمولا خطرناک و جدی نیستند. این حالت ممکن است در شرایط مختلف مانند استراحت و خواب یا انجام فعالیت جسمانی شدید روی دهد که کمبود آب بدن آن را تشدید می‌کند. در صورت گرفتگی‌های مکرر عضلات توصیه می‌شود به اندازه کافی خصوصا قبل و بعد از ورزش و فعالیت‌های جسمانی آب نوشیده شود.

سرگیجه

 سرگیجه حالتی است که با احساس چرخش محیط پیرامون همراه خواهد بود. احساس گرمای بدن همراه با سرگیجه معمولا نشانه‌ای از کمبود آب بدن است. در این شرایط حتما یک لیوان بزرگ آب بنوشید.

تندخویی و تحریک‌پذیری

 مطالعه‌ای که در سال 2009 روی گروهی از زنان و مردان با شرایط جسمانی یکسان صورت گرفت نشان می‌دهد کسانی که در زمان انجام تمرینات ورزشی به اندازه کافی آب نمی‌نوشند خیلی سریع‌تر دچار خستگی، تندخویی، حالات عصبی و افسردگی می‌شوند. درو اقع، کمبود آب بدن معمولا احساس بداخلاقی و تحریک‌پذیری را در پی دارد.

خشکی پوست

اگر به رغم استفاده منظم از کرم‌های مرطوب کننده باز هم پوستی خشک دارید باید کمبود آب بدن را جدی بگیرید. پوست سالم پوستی است که به اندازه کافی رطوبت داشته باشد. در صورت خشکی پوست حتما آب کافی بنوشید و نیز به متخصص مراجعه نمایید.

چروک‌های پوستی

قسمتی از پوست مانند پشت دست یا ساعد را با انگشتان کمی فشار دهید. اگر چین خوردگی‌هایی بین انگشتان ظاهر شد نشان دهنده این است که به خاطر کمبود آب بدن حالت کشسانی پوست کم شده است.
منبع: روزنامه سپید

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *