بازگشت قوزشست پا با کفش نامناسب

بازگشت قوزشست پا با کفش نامناسب

افرادی که قوز شست پا خود را جراحی کرده اند باید از پوشیدن کفش های نوک باریک ونامناسب خودداری کنند چراکه سبب بازگشت مجدد این ضایعه می شود.
انحراف شست پدیده شایعی درانگشتان پا است و بیشتر در زنان اتفاق می افتد؛ قوز شست پا را هالوکس والگوس می نامند. هالوکس به معنای شست بوده و والگوس به معنای انحراف به سمت خارج است.
دکتر پرهام پارسانژاد روزسه شنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: این ضایعه براثرپوشیدن کفش نوک باریک (تنگ) یا کفش هایی که کف آن تخت است و قوس های کف پا را خوب نمی پوشاند، ایجاد می شود.
وی افزود: دراین ضایعه شست پا به داخل انحراف پیدا می کند وناحیه پایینی مفصل شست پا متورم می شود.
پارسانژاد افزود: برای درمان این ضایعه از یک سری اسپیلینت هایی که شست پا درحالت صاف قرارمی گیرد ونیز ازکفش های نوک پهن و کفی های طبی که زیرپنجه پا یک سری برجستگی ها دارد استفاده می کنند. دردرمان فیزیوتراپی نیز از تکنیک های استرچینگ ( تمرین های کششی) ویک سری تمرین های تقویت عضلات بیرونی استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه درموارد حاد باید با جراحی قوزصاف شود، گفت:اختلال درپا و یا استخوان های کف پا نه تنها می تواند موجب اختلال در ستون فقرات و کمر شود بلکه گردن، پشت و شانه را نیز درگیر می کند.
پارسانژاد، درخصوص بهبود این ضایعه با استفاده ازاسپیلینت ها گفت: درصد بهبودی این ضایعه با استفاده از اسپیلینت ها بسته به میزان تخریب مفصل و زاویه انحراف مفصل دارد، اگر زاویه انحراف کم باشد با استفاده از اسپیلینت ها می توان آن را اصلاح کرد.
وی در خصوص ارثی بودن این ضایعه افزود:هرآسیب اسکلتی – عضلانی می تواند منشاء ارثی داشته باشد؛ ممکن است فردی که قوز شست پا دارد درفرزند این فرد یا درنسل سوم آن نیز دیده شود.
وی درخصوص بازگشت این ضایعه پس ازجراحی گفت: افرادی که قوز شست پای خود را با جراحی برطرف می کنند باید مواردی رابرای عدم بازگشت این ضایعه رعایت کنند، اگر کفش های نوک باریک ونامناسب بپوشند می تواند باعث بازگشت مجدد قوز شست پا شود.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

squats

با این تکنیک های ورزشی، زانوهایتان را تقویت کنید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که استخوان‌های ساق پا و ران را به هم متصل می‌کند. این عضو بدن شامل غضروف، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و عصب‌هایی است که همگی در سلامت و حرکت مفصل نقش دارند. برخی افراد ممکن است در سن بالاتر دچار مشکلات زانو شوند و برخی ورزشکاران یا افراد مبتلا به آرتروز نیز دچار مشکلات مربوط به زانو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *