اگر دائم گرسنه هستید؛ بخوانید!

اگر دائم گرسنه هستید؛ بخوانید!

اگر اغلب احساس گرسنگی می کنید و این شرایط اشتیاق و وسوسه مصرف هرچه بیشتر مواد غذایی را در شما ایجاد می کند شاید بهره‌ مندی از سوخت و سازی فوق العاده در بدن دلیل آن نباشد.

اگر دائم گرسنه هستید؛ بخوانید

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایت لایو”، برخی دلایل مشخص می توانند به طور طبیعی احساس گرسنگی را در انسان ایجاد کنند که از آن جمله می توان به بارداری و یا یک سبک زندگی فعال و پر جنب و جوش اشاره کرد، اما تجربه احساس گرسنگی پس از خوردن یک وعده غذایی خوب و کامل حالتی عادی نیست. در ادامه با برخی از دلایل شکل گیری این شرایط بیشتر آشنا می شویم.

کم شدن آب بدن

هنگامی که تشنه هستید، بدن شما می تواند احساس گرسنگی را تقلید کند و در نتیجه تشخیص این که بدن به یک لیوان آب نیاز دارد یا یک میان وعده شاید دشوار باشد. اگر مدت زمان زیادی از غذا خوردن شما نمی گذرد و احساس گرسنگی می کنید، یک لیوان آب بنوشید و 20 دقیقه منتظر بمانید تا ببینید آیا احساس گرسنگی شما فروکش می کند یا خیر.

کمبود خواب

هنگامی که خسته هستید، شما به طور طبیعی طالب مصرف مواد غذایی بیشتر هستید زیرا بدن قصد دارد کمبود انرژی خود را از این طریق جبران کند. افزون بر این، کمبود خواب سطوح انتشار هورمونی به نام گرلین را افزایش می دهد که موجب تحریک اشتها می شود. برای حصول اطمینان از این که غذا خوردن بیش از اندازه شما ناشی از کمبود خواب است، شش تا هشت ساعت خواب شبانه را در برنامه خود قرار دهید.

مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده مانند نان سفید و تنقلات مضر موجب افزایش سطوح انسولین در بدن انسان می شوند که به معنای هجوم شدید و فوری انرژی است، اما این احساس خیلی زود از بین می رود و بدن به قند بیشتری برای افزایش دوباره انرژی نیاز دارد. برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی، مصرف کربوهیدارت های تصفیه شده و قند را کاهش دهید.

استرس

استرس می تواند زمینه ساز شکل گیری چیزهای عجیب و غریبی در بدن انسان شود که از آن جمله می توان به غذا خوردن احساسی اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز این شرایط، مدت زمانی را به گوش دادن به برخی از آهنگ های مورد علاقه خود اختصاص دهید و یا پانزده تا سی دقیقه به انجام تمرینات یوگا بپردازید تا سطح استرس در بدن شما کاهش یابد.

مصرف ناکافی پروتئین و فیبر

مواد غذایی مانند گوشت مرغ، ماست یونانی، نخود و تخم مرغ منابع فوق العاده ای برای دریافت پروتئین های سالم هستند و با مصرف آنها احساس سیری مدت زمان بیشتری دوام می آورد. مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند جو، ذرت و عدس نیز می توانند شرایطی مشابه را ایجاد کنند. اگر به رغم غذا خوردن همچنان احساس گرسنگی می کنید شاید استفاده از این قبیل مواد غذایی را در رژیم غذایی خود نادیده گرفته اید.

مصرف ناکافی چربی

هنگامی که بحث احساس سیری مطرح می شود، چربی، به ویژه چربی های غیر اشباع، یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن محسوب می شود. چربی های غیر اشباع در آجیل، آووکادو و برخی ماهی ها یافت می شوند و در نتیجه حصول اطمینان از مصرف این مواد در رژیم غذایی می تواند احساس گرسنگی غیر معمول شما را از بین ببرد.

حذف برخی وعده های غذایی

هنگامی که در تلاش هستید تا از خوردن بیش از اندازه مواد غذایی پرهیز کنید، یک گزینه ساده حذف یکی از وعده های غذایی روزانه است. با این وجود، این اقدام می تواند تمایل شما برای مصرف هر چه بیشتر مواد غذایی در وعده غذایی بعدی را افزایش دهد. برای جلوگیری از بروز این شرایط، خوردن سه وعده غذایی در طول روز را در برنامه خود قرار داده و بیش از چهار یا پنج ساعت را بدون آن که چیزی بخورید، سپری نکنید. همواره یک میان وعده سالم به همراه داشته باشید.

سریع غذا خوردن

اگر غذا را به سرعت بخورید، نه تنها دستگاه گوارش خود را با مشکل مواجه ساخته و دچار سوء هاضمه می شوید، بلکه با احساس سیری نیز دچار مشکل می شوید زیرا مغز شما از مدت زمان کافی برای ثبت غذایی که می خورید، برخوردار نیست. برای توقف احساس گرسنگی به رغم مصرف زیاد مواد غذایی، زمان بیشتری را برای خوردن وعده های غذایی خود اختصاص داده و از سریع غذا خوردن پرهیز کنید.

منبع:شهر خبر

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *