اگر از خشکی دهان رنج می برید بخوانید

هیچ کس فکر نمی کند که خشکی دهان تا زمانی که آنها متوجه کمبود بزاق نشوند ، یک مشکل است. نام پزشکی این بیماری زروستومیا است. این یک علامت شایع و معمولاً یک عارضه جانبی از مصرف انواع خاصی از داروها است. اما این می تواند نتیجه ای از شرایط دندانپزشکی باشد ، زیرا بزاق ، دهان شما را از مواد غذایی و باکتری ها پاک می کند و به عنوان بخشی از فرآیند هضم عمل می کند.

علل و علائم خشکی دهان :

 

قبل از هر چیز ، زروستومیا به دلیل استرس و کم آبی می تواند رخ دهد. در این موارد غدد بزاقی شما ممکن است تولید بزاق کافی را متوقف کند.

طبق آمار ، 400 داروی تجویز شده وجود دارد که می توانند باعث زروستومیا شوند. عوارض جانبی داروی خود را بررسی کنید. به عنوان مثال ،داروی مسکن و داروهای ضد افسردگی اغلب این عارضه جانبی دارند.

زروستومیا می تواند نشان دهد که میان دندان ها مشکلی ایجاد شده است . وقتی بزاق کافی ندارید، نمی توانید اسیدها را در دهان خنثی کرده و مواد غذایی و باکتری ها را از آن پاک کنید.

خشکی دهان می تواند نشانه عفونت قارچی و کاندیدیازیس باشد. همچنین ممکن است بوی بد دهان و مشکل در بلع داشته باشید.

ممکن است به عصبی که به غدد بزاقی می گوید بزاق تولید کنند آسیب وارد شده باشد.

اگر با این مشکل روبرو شده اید ، برخی از راه حل هایی که می توانید برای مراقبت از دهان خود استفاده کنید وجود دارد:

1. مقدار زیادی آب بنوشید

 

کم آبی بدن یکی از دلایل عمده خشکی دهان است. پزشکان توصیه می کنند روزانه 8 لیوان آب بنوشید. این تقریباً 2 لیتر آب است.

2. از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید

 

آیا متوجه شده اید که بعد از نوشیدن قهوه در طول روز عطش بیشتری داشته باشید؟ از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید ، زیرا کافئین یک ادرارآور است که باعث از بین رفتن مایعات می شود. قهوه و چای می توانند مشکل خشکی دهان را بدتر کنند.

3. غذای ترش و لیمو بخورید

 

غذای ترش غدد بزاقی را تحریک می کند. برای مثال ، فشردن نصف لیمو در یک لیوان آب ، یک راه حل مناسب است. اما مراقب این امر باشید زیرا اسید موجود در لیمو می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

4- از مصرف محصولات دخانیات خودداری کنید

 

دخانیات می تواند تولید بزاق را کاهش دهد ، به خصوص اگر همزمان دارو مصرف کنید. همچنین ، سیگار می تواند غدد بزاقی شما را تحریک کند.

5- یک تکه آب نبات بدون قند بمکید

 

آب نبات بدون قند بمکید. این به شما آرامش کوتاه مدت می بخشد. همیشه بهتر از یک آب نبات معمولی است که می تواند خشکی ایجاد کند.

6. از لب های خشک محافظت کنید

 

از آب رسان یا نرم کننده لب برای لب خود استفاده کنید. اگر زروستومیا وجود دارد ، لبهای خشک تقریباً همیشه باعث ناراحتی بیشتری می شوند.

7. بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید

 

مراقب بهداشت دهان خود باشید. حداقل روزی دو بار دندان های خود را مسواک بزنید ، از یک شوینده دهان استفاده کنید ، آدامس بدون قند بجوید و مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

The best-age-for-jaw-and-face-surgery

بهترین سن برای جراحی فک و صورت

یک متخصص جراحی فک وصورت گفت: ایده ال ترین سن انجام جراحی فک و صورت را ۱۸ الی ۲۰ سالگی است. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کریمی، در گفت‌وگو با رادیو سلامت، با بیان اینکه اگر ارتودنسی خوب انجام شود، استخوان‌ها را هم جابجا می‌کند، افزود: جراحی باعث صاف شدن فک می‌شود. اول باید دندان‌ها با ارتودنسی ردیف شوند، سپس جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *