انحراف شست پا یا بونیون چیست؟

بونیون چیست؟

بونیون یک توده‌ی استخوانی‌ست که در مفصل محل اتصال شست با پا با نام (مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP)) شکل می‌گیرید. این عارضه به مرور زمان به آهستگی رخ می‌دهد، و در نهایت بزرگ‌تر شده و بیرون می‌زند. این می‌تواند باعث شود انگشت شست پا انحراف یابد، گاهی آن‌قدر که روی انگشت بعدی قرار گیرد.

علت بروز بونیون:

تاکنون علت واحدی را برای این اختلال مسوول ندانسته اند و علی رغم اینکه عده ای معتقدند پوشیدن کفشهای نوک تنگ و پاشنه بلند عامل این بیماری است ، عده ای دیگر زمینه های ژنتیکی را مسوول میدانند و در کل به نظر میرسد که مخلوطی از این دو یعنی بروز اختلال در افراد با زمینه ژنتیکی مساعد وقتی به مدت طولانی از کفشهای نوک تیز و پاشنه بلند استفاده میکنند بیشتر خواهد بود.

علایم‌ شایع‌ بونیون:

مشخص‌ترین نشانه‌ یک توده‌ی برآمده بر مفصل است. این زائده ممکن است دردناک باشد و متورم یا قرمز گردد. همچنین می‌تواند حرکت انگشتان پا، به ویژه انگشت شست را با مشکل مواجه کند.

• کج‌ شدن‌ شست‌ پا به‌ سمت‌ دیگر انگشتان‌ پا به‌طوری‌ که‌ ممکن‌ است‌ روی‌ انگشت‌ دوم‌ و گاهی‌ سوم‌ پا برود.
  • ضخیم‌ شدن‌ پوست‌ روی‌ زایده‌ استخوانی‌ قاعده‌ شست‌ پا
  • گاهی‌ تجمع‌ مایع‌ زیر پوست‌ ضخیم‌ شده‌
  • درد و خشکی‌ پا

درمان بونیون :

در مراحل ابتدایی ایجاد انحراف در شست پا، درمان با شیوه‌های بدون جراحی انجام می‌شود:

تغییر کفش‌ها

ممکن است به منظور مهار درد بونیون تنها به تغییر کفش‌ها نیاز داشته باشید. پزشک شما می‌تواند کمک کند کفش مناسبی انتخاب کنید کفش‌ها باید جای زیادی برای انگشتان شما داشته باشند، و پاشنه‌ی آنها از ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) کمتر باشند. پاشنه‌های بلند بر قسمت جلوی پا فشار وارد آورده و می‌توانند منجر به بروز بونیون و مشکلاتی دیگر شوند. از پوشیدن کفش‌هایی که تنگ یا نوک تیز هستند یا به انگشتان شما فشار وارد می‌کنند اجتناب ورزید.

تاثیر رژیم غذایی بر بونیون :

مواد غذایی که مصرف می کنید نیز نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بونیون ها خواهد داشت. اگر مواد غذایی که التهابات را آرام می کنند، استفاده کنید تورم و التهاب در پاها کمتر می شود. کاهش مصرف غذاهای تند و چرب و همچنین شکر نیز بسیار موثر است.

ماساژ :

ماساژ روزانه منطقه آسیب دیده راهی محبوب برای درمان انحراف انگشست شست و پیشگیری از آن است زیرا گردش خون را افزایش می دهد .

ماساژ به طور منظم خطر ابتلا به پینه و میخچه پا را کاهش می دهد.

مقداری روغن کرچک , زیتون و یا روغن نارگیل را گرم کنید و بر روی منطقه آسیب دیده بریزید.

سپس با انگشتان دست خود به مدت ده دقیقه به خوبی مالش دهید و سعی کنید فشار و حرکت وارد کنید.

این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

پدهای مخصوص :

پدهای مخصوص می توانند در ناحیه نزدیک برآمدگی نقش ضربه گیر را داشته باشند. اما ابتدا با پزشکتان مشورت کنید یا پد را برای مدت کوتاهی امتحان کنید تا ببینید آیا تاثیری دارد یا نه؟ اگر از سایز اشتباه استفاده کنید، فشار روی پاها بیشتر می شود.

یخ :

اغلب پس از اینکه مدت طولانی روی پای خود بوده اید، باعث درد و التهاب می شود ؛ برای رهایی از درد و التهاب، درمان با یخ، گزینه خوبی است دمای سرد موقتا انتهای عصب درد را بی حس میکند و قطع درد را فراهم می کند.

تعدادی از یخ خرد شده را در یک حوله نازک قرار دهید و آن را بپیچانید.

بر روی محل آسیب دیده به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.

یک استراحت 10 دقیقه ای بدهید و دوباره 2تا 3 بار این کار را انجام دهید.

از این روش ساده در مواقع لازم استفاده کنید.

زردچوبه :

از زردچوبه می تواند در درمان انحراف شست پا یا همان بونیون استفاده کرد زیرا دارای کورکومین است که توانایی کاهش درد و التهاب را دارد .

مخلوط نیم قاشق چای خوری پودر زردچوبه با کمی روغن زیتون تا خمیری به دست آید ؛ سپس آن بر روی منطقه مورد نظر بمالید , این کار را سه بار در روز برای چند روز تکرار کنید.

همچنین می توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه با یک لیوان آب ولرم یا شیر گرم مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید.

بابونه :

بابونه یک درمان گیاهی محبوب و موثر است که می تواند به مسائل مربوط به هالوکس والگوس بونیون کمک کند این گیاه، دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند این گیاه حتی برای مدل های تیز آن هم موثر است شما می توانید از هر یک از این داروها یا ترکیب ها ، استفاده کنید:

در یک لیوان چای، یک کیسه چای بابونه بگذارید و آن را در حالی که هنوز گرم است بخورید.

همچنین، کیسه چای مورد استفاده را مستقیما بر روی موضع قرار دهید.

از این درمان خانگی 3 یا 4 بار در روز استفاده کنید.

محل آسیب دیده را با مخلوط روغن عصاره بابونه و روغن حامل، هر شب قبل از رفتن به رختخواب بمالید.

مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس

• زمان ترخیص از بیمارستان پای شما با باند پانسمان شده است. ممکن است پای شما را گچ گرفته باشند یا اینکه پای شما را در کفش طبی خاصی گذاشته باشند. معمولا بخیه ها بعد از دو هفته کشیده می شوند، ولی پای شما باید تا 6 الی 8 هفته حمایت شود. پانسمانهای خود را دست نزنید و همیشه آنها را خشک نگه دارید. در حین حمام کردن، پای خود را در کیسه پلاستیکی بگذارید تا خیس از خیس شدن آن جلوگیری کنید.
  • در چند روز اول بعد از جراحی دراز بکشید و با گذاشتن چند بالشت در زیر پایتان آن را بالا نگه دارید. برای کاهش درد و تورم با صلاح دید پزشک معالج می توانید از یخ استفاده کنید. تا حدود شش ماه بعد از جراحی قدری تورم در ناحیه شست خواهید داشت. بعد از برداشتن کلی پانسمان ها، تا چند ماه سعی کنید از کفش های راحت مثل کفش های ورزشی استفاده کنید.
  • نرمش های خاصی برای افزایش انعطاف پذیری پا و تقویت عضلات پا به شما آموزش داده میشود. آنها را انجام دهید.
  • داروهایی را که پزشک معالج بعد از جراحی برای شما تجویز می کند شامل چند روز استفاده از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از ایجاد عفونت در محل جراحی و مصرف داروهای ضد درد است. از آن ها استفاده کنید.

عوارض‌ احتمالی‌ :

• عفونت‌ زایده‌ استخوانی‌، به‌خصوص‌ در افراد دیابتی‌
  • التهاب‌ و تغییرات‌ التهابی‌ در سایر مفاصل‌ به‌ علت‌ اشکال‌ در راه‌ رفتن‌، که‌ باعث‌ وارد آمدن‌ استرس‌ غیرطبیعی‌ روی‌ پا، مفصل‌ ران‌، و ستون‌ فقرات‌ می‌شود.

Arthritis

راهکاری برای درمان آرتروز

محمدرضا حاجی سیدابوترابی فوق تخصص درد اظهار کرد: یکی از راه‌های درمان آرتروز تزریق PRP است؛ برای تهیه PRP خون بیمار گرفته می‌شود و در شرایط کاملاً استریل در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار داده خواهد شد و در مرحله بعدی پلاکت و پلاسمای خون بیمار جدا می‌شود و مجدد تغلیظ می‌گردد که در نهایت ماده به دست آمده PRP …