افزایش ابتلا به سرطان دهان

افزایش ابتلا به سرطان دهان به واسطه شیوه ناسالم زندگی

محققان انگلیسی در جریان مطالعه ای متوجه شدند که شیوه های ناسالم زندگی عامل مهم افزایش ابتلا به سرطان دهان است، به طوری که نقش مهمی در افزایش 68 درصدی ابتلا به این سرطان در انگلیس در 20 سال گذشته داشته است.
سرطان دهان عنوانی فراگیر است که شامل سرطان لب ها، زبان، دهان (لثه و کام)، لوزه ها و بخش میانی گلو می شود.
افراد سیگاری در معرض بیشترین خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارند؛ اما داشتن یک رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات و آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و مصرف نوشیدنی های الکلی نیز در این خصوص نقش دارد.
مرکز تحقیقات سرطان انگلیس با اعلام افزایش 68 درصدی ابتلا به سرطان در این کشور در 20 سال گذشته، عامل اصلی آن را شیوه ناسالم زندگی ذکر کرد.
براساس اعلام مرکز یاد شده، از هر 10 مورد ابتلا به سرطان دهان، 9 مورد با شیوه های ناسالم زندگی ارتباط دارد.
جسیکا کربی مدیر اطلاعات سلامت ارشد موسسه تحقیقات انگلیس با ابراز نگرانی از افزایش این نوع سرطان، در توضیح علائم ابتلا به آن گفت: وجود یک زخم یا درد در دهان یا زبان که از بین نمی رود، یک توده در لب و یا در دهان، یک لکه قرمز یا قرمز سفید در دهان و یا وجود یک توده بی دلیل در گردن همه از علائم ابتلا به سرطان دهان هستند. باید در مورد همه تغییراتی که نامعمول هستند و یا از بین نمی روند با پزشک عمومی و یا دندانپزشک مشورت کرد.
وی در خصوص راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان نیز گفت: پیروی از شیوه های سالم زندگی می تواند به کاهش خطر کمک کند. سیگار نکشیدن، مصرف نکردن نوشیدنی های الکلی و مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات همگی می توانند خطر ابتلا را کاهش دهند.
در ایران نیز به گفته دکتر ‘مهدی خواجوی’ مدیر گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سروگردن دانشگاه شهید بهشتی، 5 تا 6 درصد موارد ابتلا به سرطان را سرطان های ناحیه سر و گردن و دهان و حلق تشکیل می دهند.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

The best-age-for-jaw-and-face-surgery

بهترین سن برای جراحی فک و صورت

یک متخصص جراحی فک وصورت گفت: ایده ال ترین سن انجام جراحی فک و صورت را ۱۸ الی ۲۰ سالگی است. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کریمی، در گفت‌وگو با رادیو سلامت، با بیان اینکه اگر ارتودنسی خوب انجام شود، استخوان‌ها را هم جابجا می‌کند، افزود: جراحی باعث صاف شدن فک می‌شود. اول باید دندان‌ها با ارتودنسی ردیف شوند، سپس جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *