آیا ورزش می‌تواند خطر ام‌اس را در خانم‌ها کاهش دهد

آیا ورزش می‌تواند خطر ام‌اس را در خانم‌ها کاهش دهد

ورزش و تحرک به طور منظم خطر بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌های خاص را در زنان کاهش می‌دهد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش خطر ام‌اس را کاهش نخواهد داد.
تحقیقات جدید، این نظریه را تحت پوشش قرار نداده که ورزش می‌تواند خطر ام‌اس را کاهش دهد. در این تحقیق، محققان اطلاعات مربوط به بیش از ۱۹۳۰۰۰ نفر از زنان آمریکایی را در یک بازه ۲۰ ساله مورد بررسی قرار دادند. از این زنان خواسته شد تا پرسش‌نامه‌هایی را با توجه به میزان فعالیت فیزیکی فعلی خود و نیز ورزش‌هایی که در دوران جوانی و یا دوران رشد انجام می‌دادند پُر کنند. سپس این تیم تحقیقاتی از اطلاعات مربوطه برای ارزیابی تعداد ساعت‌هایی که زنان در هر هفته ورزش می‌کردند استفاده نمودند.
طی دوره این تحقیق، محققان ۳۴۱ زن را شناسایی کردند که دچار بیماری ام‌اس بودند. بعد از شناسایی عوامل دیگری هم‌چون سن زنان، نوع ورزش، مکانی که در دوران رشد در آن زندگی می‌کرده‌اند، وضعیت و عادت سیگار کشیدن و مصرف مکمل‌های ویتامین D ، محققان هیچ ارتباطی بین ورزش و ام‌اس نیافتند. در واقع باید گفت که ورزش می‌تواند برای افرادی که این بیماری را دارد مفید باشد، اما نمی‌توان گفت که می‌تواند از آنها در برابر خطر پیشرفت این بیماری محافظت کند. این میان، دو محقق بر این قضیه تأکید دارند که ورزش نقش مهمی در مبارزه با ام‌اس ایفا می‌کند. یکی از آنها می‌گوید: «در شرایطی که در این تحقیق، به طور جامع به مسئله پیشگیری از ام‌اس با ورزش پرداخته نشده است، تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که ورزش در حد متوسط باعث کاهش علائم ام‌اس و خطر عود آن خواهد شد. تحقیقات معدودی این مسئله را تأیید کرده‌ است که ورزش دارای مزایای بیش‌شماری بوده که در بیماران ام‌اسی، در قالب بهبود قوه درک و شناخت و روحیه و افزایش مقاومت و تعادل بدن نقش بسزایی دارد.
منبع: thehealthsite

همچنین ببینید

Exercise-and-health

BMP، دشمن پنهان سلامتی که ورزش آن را نابود می‌کند

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که مولکول چربی‌مانندی به نام BMP با افزایش سن در بدن انسان و موش‌ها زیاد می‌شود. این ماده در افراد و موش‌های مسن‌تر در بافت‌های مختلف بدن از جمله ماهیچه، کلیه، کبد و قلب بیشتر یافت می‌شود. خبر خوب این است که ورزش می‌تواند سطح BMP را کاهش دهد. یک برنامه ورزشی کوتاه مدت در زنان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *