Do-antiperspirants-cause-cancer?

آیا ضد تعریق ها سرطان زا هستند؟!

بسیاری از افرادی که برای جلوگیری از بو عرق از دئودورانت و ضد تعریق ها استفاده می‌کنند نگران این موضوع هستند که مبادا مواد موجود در این لوازم بهداشتی سرطان زا باشد و سلامتشان را به خطر بی‌اندازد. اما آیا این تصور درست است؟؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم:

آیا استفاده از ضد تعریق خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

به گفته سایت معتبر www.cancer.org هیچ مطالعه اپیدمیولوژیک قوی (مطالعه بر روی افراد) در این خصوص وجود ندارد که خطر ابتلا به سرطان سینه را با استفاده از دئودورانت و ضد تعریق ها مرتبط کند.

تاکنون محققان بررسی های متعددی در این باره انجام دادند؛ آنها سوالاتی را درباره استفاده از ضد تعریق ها و دئودورانت، از افراد مبتلا به سرطان پستان و همینطور کسانی که به سرطان سینه دچار نبودند، پرسیدند.

برخلاف انتظاری که می‌رفت تفسیر اینگونه از مطالعات برای محققان بسیار دشوار بود چرا که این مطالعه تنها بر حافظه افراد و استفاده از دئودرانت در سال های قبلی متکی است.

استفاده از ضد تعریق بعد از اصلاح موجب سرطان سینه می‌شود؟

شاید این موضوع یکی از دغدغه های ذهنی شما باشد و به این فکر کنید که آیا بعد از اصلاح موهای زائد، مواد شیمیایی ضد تعریق ها از طریق زیر بغل به بدن وارد می‌شوند و ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! تاکنون هیچ مدرک علمی در این مورد وجود ندارد که از این نظریه حمایت کند! استفاده از تیغ ممکن است خطر عفونت پوستی را افزایش دهد، همچنین اگر پوست زیر بغل دچار زخم یا عفونت شده باشد استفاده از دئودورانت یا اسپری های ضد تعریق می‌تواند به تحریک خفیف پوستی شما کمک کند.

اما این احتمال که تنها استفاده از دئودورانت ها و ضد تعریق ها عاملی بر ابتلا زنان به سرطان سینه است، می‌تواند کمی بعید به نظر برسد.

آیا پارابن موجود در ضد تعریق ها خطرناک است؟

پارابن نوعی مواد شیمیایی است که در محصولاتی مانند رژ لب، ریمل، کانسیلر، لوسیون، ضد آفتاب و سایر محصولات مراقبتی و بهداشتی یافت می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفت، پزشکان متوجه شدند این ماده شیمیایی از طریق پوست به بدن جذب می‌شود و به عنوان یک مورد نگران کننده برای سلامت افراد مطرح می‌شود.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد پارابن موجود در ضد تعریق ها یا سایر لوازم بهداشتی و آرایشی پتانسیل استروژنی دارد یعنی می‌تواند همانند استروژن در بدن عمل کند. از آنجایی که افزایش استروژن در بدن خطر ابتلا به سرطان سینه را در افراد افزایش می‌دهد، پارابن نیز ممکن است در نهایت منجر به تکثیر سلول های غیر عادی در بدن شود.

آلمینیوم موجود در ضد تعریق ها سرطان زاست؟

ترکیبات فعال آلمینیومی در ضد تعریق ها موجب انسداد غدد عرق در ناحیه زیر بغل می‌شوند تا عرق به سطح پوست نرسد. برخی از محققان این موضوع را مطرح کردند که ترکیبات آلمینیومی ممکن است توسط پوست جذب شوند و از این طریق تغییراتی را در سطح گیرنده های استروژن سلول های سینه ایجاد کنند.

از آنجایی که هورمون استروژن می‌تواند سلول های سرطانی و غیر سرطانی را در بدن افزایش دهد، برخی از پزشکان استفاده از دئودورانت هایی را که مبتنی بر ترکیبات آلمینیومی هستند را پیشنهاد نمی‌دهند؛ چرا که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در افراد افزایش دهد.

چرا در روز ماموگرفی نباید از ضد تعریق استفاده کرد؟

در صورتی که پزشک شما آزمایش ماموگرافی را برایتان تجویز کرده باشد از شما می‌خواهد تا در روز انجام تست از دئودورانت ها استفاده نکنید؛ زیرا همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم این محصولات حاوی آلمینیوم هستند و می‌توانند در ماموگرافی لکه های ریز سفید رنگی را نشان دهند.

این لکه ها می‌توانند مانند میکروکلسیفیکاسیون ها به نظر برسند و نتیجه ماموگرافی را اشتباه کنند! عدم استفاده از این محصولات در زمان ماموگرافی به جلوگیری از هر گونه سر در گمی در حین بررسی فیلم های ماموگرافی کمک می‌کند.

همچنین ببینید

Avocado

مصرف آووکادو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد مصرف آووکادو در خانم‌ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. این مطالعه ارتباط بین مصرف آووکادو و دیابت را در بزرگسالان بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد زنانی که روزانه ۳۰ تا ۳۸ گرم آووکادو مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد که این کار را انجام نمی‌دهند، احتمال ابتلا به دیابت به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *