آشنایی با نحوه و چگونگی معاینه زنان

یکی از عاقلانه ترین کارهای ممکن برای توجه به اهمیت و سلامتی بدن، معاینه زنان به صورت مرتب توسط یک پزشک متخصص است. هر زنی باید به منظور تشخیص به موقع بیمارهای احتمالی و ممانعت از پیشرفت آن ها در اندام های مختلف بدن تحت نظر پزشک قرار گرفته و این کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله ما توضیحات مفیدی را در باب معاینه زنان و اهمیت آنان برای شما بیان کرده و از شما خوانندگان عزیز تقاضا داریم برای آشنایی با نکات مهم این مقاله حتما تا پایان متن با ما همراه باشید.

 

اهمیت معاینه زنان توسط پزشک متخصص:

 

معاینه زنان یکی از حساس ترین و مهمترین اتفاقاتی است که نقش به سزایی در سلامتی آن ها خواهد داشت. تشخیص به موقع بیماری ها و به دنبال آن مداوا و درمان قبل از دردسر آفرین شدن آن ها و یا حتی مرگ خیلی مهم بوده و باید زنان به صورت مرتب برای مسائل و ناراحتی های خود تحت نظر یک پزشک متخصص زنان قرار گیرند.

اهمیت این مسئله از آنجایی ناشی می شود که اندام های زنانه به شدت بر روی دیگر قسمت های بدن و یا رابطه بالعکس تاثیرگذار بوده و در همین راستا نمی توان نحوه عملکرد صحیح هیچ یک از اندام های بدن را جدا از یکدیگر دانست. بروز اختلال در هر یک از اندام های بدن زنان ممکن است سایر اندام های دیگر را نیز در معرض بیماری های خطرناک مشابه قرار داده و بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم برای معاینه زنان است.

بنابراین زنان به منظور ممانعت از ابتلا شدن به هرگونه بیماری ها و عفونت های مختلف باید به صورت مرتب تحت نظر پزشک زنان قرار گرفته و برای انجام معاینه زنان و بررسی های لازم اقدام کنند. متخصص زنان در هریک از اولین جلسات دیدار برای معاینه داخلی، سئوالات زیادی را درباره تاریخچه پزشکی بیمار پرسیده و از این راه تلاش دارد تا تک تک مشکلات اعضای زنانه او و تاثیر گذاری آنها بر روی دیگر اندام های بدن را بررسی و جستجو کند.

هنگام مراجعه به پزشک برای انجام معاینه زنان، عموما قبل از هر اقدامی سوالات عمومی و مشخصی از هر یک از مراجعه کنندگان پرسیده می شود. این سوالات شامل مواردی نظیر طول دوره عادت ماهیانه، داشتن یا نداشتن ترشح، نظم قاعدگی و … است. همچنین بر حسب مشکل و ناراحتی فرد در خصوص دیگر اندام های بدن مانند مثانه، قلب و شش ها و … سوالاتی از او پرسیده خواهد شد. این سوالات قبل از معاینه زنان به پزشک کمک خواهد کرد تا اطلاعاتی در خصوص علت ناراحتی شما به دست آورده و سپس با توجه به پاسخ های داده شده از سوی فرد، نوع مشکل و بیماری او را تشخیص دهد. عموما در اکثر اوقات پزشکان برای انجام معاینه زنان، تنها با بررسی تاریخچه پزشکی فرد به مشکل و ناراحتی او پی خواهند برد.

 

معاینه زنان برای تشخیص انواع عفونت های لگنی

روش های مختلفی برای انجام معاینات عفونی زنان وجود داشته که در آن از رحم فرد نمونه برداری خواهد شد. این کار باعث اطمینان از سالم و پاکیزه بودن اندام های تناسلی و لگن زنان در برابر هر گونه میکروب و عفونت می شود. این نوع معاینه برای کلیه خانم ها توصیه شده و می توان نشانه هایی از بروز هر گونه بیماری را در بدن آن ها شناسایی و تشخیص داد.

در این نوع معاینه کلیه های اندام ها نظیر دستگاه تناسلی خارجی، دهانه رحم، لوله های رحم برای انتقال تخم از تخمدان به رحم، تخمدان و مثانه فرد توسط پزشک زنان بررسی خواهد شد. به عبارت دیگر زنان باردار، افراد مراجعه کننده برای چکاپ و معاینات بدنی، افراد مبتلا به عفونت در دستگاه تناسلی، افراد شاکی از درد در ناحیه لگن، زیر شکم و یا کمر برای انجام این نوع از آزمایشات لگنی باید هر چه زودتر اقدام کنند.

دیگر معاینات بدنی همراه با بررسی اندام های لگنی و تناسلی در زمان معاینه زنان

معاینه زنان باید به صورت کامل توسط پزشک متخصص زنان صورت گیرد؛ لذا هنگام انجام معاینه زنان علاوه بر اندام های لگنی و تناسلی او باید نحوه عملکرد سایر اندام های بدن فرد مورد توجه قرار گرفته و توسط پزشک بررسی شود.

معاینه زنان

 

قبل از مراجعه به پزشک برای انجام معاینه زنان بهتر است که لباسی ساده پوشیده و در صورت عدم نیاز به نمونه برداری از ادرار با مشورت پزشک خود، مثانه را قبل از انجام هر آزمایشی خالی کنید. علت پوشیدن لباس ساده، تعویض تمام لباس های شما با یک روپوش بوده و برای راحتی و سرعت العمل کار خود انجام چنین کاری قبل از معاینه زنان توصیه می شود.

همچنین چنانچه پزشک تشخیص دهد که آزمایش ادرار برای فرد الزامی بوده، در صورت خالی بودن مثانه و هر گونه فشار بر آن برای تهیه نمونه، هیچگونه نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت. معاینه زنان توسط پزشک علاوه بر بررسی اندام های لگنی و تناسلی آن ها، شامل مواردی نظیر کنترل وزن، قد، فشار خون، قند خون، تیروئید، گوش دادن به صدای قلب و شش ها، نگاه کردن نوک زبان و گلو و همچنین معاینه گلو به منظور بزرگ شدن احتمالی غده های لنفاوی می باشد.

نقش تیروئید در معاینات زنانه توسط پزشک

برای انجام آزمایش و معاینه غده تیروئید، پزشک به نای شما فشار آورده و در صورت وجود هر گونه اختلال برای درمان به موقع آن اقدام خواهد کرد. تیروئید در واقع باعث تنظیم سوخت و ساز یا فعالیت های بدن فرد شده و افزایش میزان فعالیت آن نشان از چرخش سریع موتور بدن و حتی لاغری است. همچنین کاهش میزان فعالیت تیروئید نمایانگر کمبود انرژی در بدن بوده و عموما منجر به اضافه وزن و چاقی افراد خواهد شد.

بهتر است برای تشخیص هر گونه اختلالی در معاینه زنان، نحوه کارکرد تیروئید نیز بررسی شود چرا که این امر در اغلب اوقات باعث بی نظمی در طول دوره های قاعدگی های زنانه می شود.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *