اسپاسم عضلات پا

اسپاسم عضلات پا معمولا در افراد ورزشکار بروز می‌کند، دلیل اسپاسم عضلات پا به روشنی مشخص نیست و دلایل زیادی برای آن مطرح می‌شود؛ اسپاسم عضلات به معنای انقباض عضلات است.

اسپاسم عضلات پا بیماری شایعی است که معمولاً در افراد ورزشکار و گاهی در غیر ورزشکارها بروز می‌کند. اسپاسم عضلات به معنای انقباض عضلات است، بدون آنکه فرد اراده‌ای در بروز آن داشته باشد.

هر امری که غیرارادی بر روی اراده انسان تأثیر بگذارد، با درد همراه است. دلیل اسپاسم عضلات پا به روشنی مشخص نیست، لذا دلایل زیادی برای آن مطرح می‌شود.

کمبود ویتامین ها و اثرات آن

  1. کمبود قند خون و کمبود انرژی در انتهای ورزش کردن ورزشکاران منجر به آن می‌شود که اعصاب عصب‌دهی‌کننده عضلات خسته شوند و پیام خود به خودی ارسال کنند که در این صورت اسپاسم به وجود می‌آید. همچنین این مورد در ورزشکارانی که بیش از 90 دقیقه ورزش کرده‌اند و کربوهیدرات جایگزین دریافت نکرده‌اند بیشتر دیده می‌شود.
  2. کمبود سدیم خون در افرادی که ورزش طولانی‌ مدت در محیط گرم و خشک انجام دادند و تعریق زیادی کردند، به دلیل دفع سدیم نیز باعث اسپاسم عضلات می‌شود.این افراد باید هنگام ورزش کردن آب را همراه با مقدار اندکی نمک بنوشند، زیرا نوشیدن آب بدون نمک در ورزشکاران غلظت سدیم خون را کم می‌کند و موجب اسپاسم عضلات می‌شود.
  3. کمبود کلسیم به خصوص در افراد غیر ورزشکار از دیگر علت‌های شایع اسپاسم عضلات است و این کمبود کلسیم بیشتر در ساق پا ایجاد درد می‌کند و معمولاً علت آن کم‌آبی بدن هنگام ورزش کردن است، یعنی افراد به خصوص سالمندان و نوجوانانی که حین ورزش کردن آب مصرف نمی‌کنند به این پدیده دچار می‌شوند.

افراد ورزشکار و غیرورزشکار معمولاً دلیل اسپاسم پا را نمی‌دانند. در برخی مواقع با ادامه این پدیده، این افراد به سندروم پای بی‌قرار مبتلا می‌شوند که این سندروم باعث حرکت خود به خودی پا در حین استراحت و انقباض عضلات آن می‌شود.

برای کنترل اسپاسم عضلات پا چه کنیم

کنترل استرس، مصرف کافی مایعات، توجه به مصرف الکترولیزها به خصوص سدیم و کلسیم، استفاده از قند در صورت ورزش مداوم و انجام حرکات کششی در پایان ورزش، اموری ضروری هستند و موجب کم شدن انقباض و در نهایت کاهش اسپاسم عضلات پا خواهند شد.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *