عوارض وحشتناک دندان پوسیده بر بدن

عوارض  جدی دندان پوسیده برای سلامتی بدن

دندان های که درد دارند، لثه هایی که خونریزی می کنند و نفس هایی که بوی بدی می دهند، همگی نشانه بهداشت دهان و دندان ضعیف است. باکتری ها می توانند به راحتی از دهان وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد عفونت و التهاب می شود.

تاثیرات خطرناک دندان پوسیده که باید شما را نگران کند

عوارض دندان پوسیده روی بیماری های قلبی-عروقی:

داشتن بهداشت دهان دندان ضعیف، خطر بیماری قلبی را در فرد افزایش می دهد. اگر لثه ها به علت باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند ،ملتهب شود این باکتری ها می توانند در جریان خون وارد شوند و موجب ایجاد پلاک و سخت شدن می شوند.
آترواسکلروز
این سخت شدن شریان ها، آترواسکلروز نامیده می شود که بسیار جدی است باعث مشکلات جریان خون و انسداد قلبی می شود و احتمال حمله قلبی را نیز افزایش می دهد. همچنین، تاثیر مخربی بر عروق و رگ های خونی دارد و می تواند منجر به فشار خون بالا هم شود و سکته مغزی را زیاد می کند.

زوال عقلی از عوارض دندان پوسیده:

بهداشت دهان و دندان ضعیف ،بر مغز نیز تاثیر گذار است. مواد هایی که از لثه های ملتهب شده، توسط عفونت آزاد می شوند، می توانند سلول های مغزی را از بین ببرند و منجر به از دست دادن حافظه شوند .
بیماری زوال عقل و احتمالاً بیماری آلزایمر، می تواند به علت ژنژیویت ایجاد شود، که باکتری در دهان به کانال به کانال عصبی گسترش می یابد و وارد جریان خون نیز می شود.

عوارض دندان پوسیده در عفونت های تنفسی :

سیستم تنفسی می تواند از بهداشت ضعیف دهان و دندان آسیب ببیند ، باکتری در دهان از دندان های آلوده و لثه های متورم می تواند به ریه نفوذ کند، و یا از طریق جریان خون به آنجا وارد شود. این باکتری ها می توانند منجر به عفونت تنفسی ،برونشیت حاد و حتی COPD شوند.

دیابت ناشی از عوارض دندان پوسیده:

نه تنها افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند، بلکه بیماری های پریودنتال و عفونت های لثه ای ،به نوبه خود باعث افزایش دیابت می شوند و کنترل آن را سخت می کنند.
از آنجایی که بیماری لثه ها و پوسیدگی دندان ها ،سطح قند خون را بالا می برند، پس افرادی با بهداشت دهان و دندان ضعیف در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرند.

عوارض دندان پوسیده در دوران بارداری:

برای مادران باردار، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. تغییرات هورمونی باعث می شود که عفونت به راحتی در دهان گسترش یابد.
این مشکلات، سبب زایمان زودرس نیز می شوند. پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه، مادر و کودک را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

ناباروری و رابطه اش با دندان پوسیده:

ارتباط نزدیکی، بین بهداشت ضعیف دهان و دندان و مشکلات ناباروری در زنان وجود دارد. پوسیدگی دندانها و آسیب های لثه، می تواند سلامت کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که بهداشت ضعیف دهان و دندان دارند، دیرتر از افراد دیگر باردار و بارور می شوند.

اختلال در نعوظ از عوارض دندان پوسیده:

داشتن دندان های پوسیده و بهداشت ضعیف دندان و دهان، مردان را در معرض خطر بالایی از اختلال نعوظ قرار می دهد.
باکتری از لثه ها و دندان های بیمار می تواند به راحتی وارد جریان خون شود و باعث ایجاد التهاب در رگ های خونی می شود ؛ این التهاب ، می تواند جریان خون را کاهش دهد و یا حتی متوقف کند.

عوارض دندان پوسیده روی سرطان:

بدیهی است که اقدامات بهداشتی ضعیف دهان و دندان، مانند مصرف تنباکو یا سیگار کشیدن، می تواند منجر به سرطان گلو یا دهان شود. اما انواع دیگر سرطان ها هستند که با بیماری های لثه ارتباط دارند. خطر ابتلا به سرطان کلیه، سرطان پانکراس و سرطان خون در افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیف دارند بسیار بالاتر است.

رابطه بیماری های کلیوی و عوارض دندان پوسیده:

بیماری مزمن کلیه، یک مشکل جدی برای سلامتی است که بر کلیه ها، قلب، استخوان ها و فشار خون تاثیر میگذارد.
که عفونت های بدن، مانند پریودنتال میتواند منجر به بیماری کلیه شود.در کل افراد مبتلا به بیماری لثه، دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند و احتمال اینکه عفونت را تجربه کنند بسیار زیاد است.

عوارض دندان پوسیده و آرتریت رو ماتویید:

بر طبق گفته انجمن ملی آرتریت رو ماتویید ، افراد مبتلا به بیماری لثه 4 برابر احتمال ابتلا به آرتریت را افزایش میدهند.هر دو بیماری ، التهاب مشترک دارند.باکتری های دهانی ناشی از ورم لثه،میتواند باعث افزایش التهاب در سراسر بدن شود.

راه های پیشگیری از پوسیده شدن دندان ها:

دندان ها و لثه هایتان را حداقل دو بار در روز شستشو دهید.از کشیدن سیگار و محصولات تنباکویی اجتناب کنید فاز خمیر دندان ها و دهان شویهای استفاده کنید که حاوی فلوراید هستند.غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

نکات طلایی

• دندان های سالم پاک، بدون درد و ناشی از حفره ها هستند.
  • لثه های سالم نیز صورتی رنگ هستند و با مسواک زدن خونریزی نمیکنند.
  • سلامت دهان و دندان نشان دهنده سلامت کلی بدن است، پس با رعایت کردن آن خطر ابتلا به بیماری های جدی تر را در بدن خود کاهش دهید.
منبع:نمناک

The best-age-for-jaw-and-face-surgery

بهترین سن برای جراحی فک و صورت

یک متخصص جراحی فک وصورت گفت: ایده ال ترین سن انجام جراحی فک و صورت را ۱۸ الی ۲۰ سالگی است. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کریمی، در گفت‌وگو با رادیو سلامت، با بیان اینکه اگر ارتودنسی خوب انجام شود، استخوان‌ها را هم جابجا می‌کند، افزود: جراحی باعث صاف شدن فک می‌شود. اول باید دندان‌ها با ارتودنسی ردیف شوند، سپس جراحی …