۱۱ تا ۲۵ درصد از بزرگسالان پس از عفونت دچار سرفه‌های طولانی‌مدت می‌شوند

سرفه‌های بعد از عفونت (سرماخوردگی) بسیار شایع هستند و ۱۱ تا ۲۵ درصد از بزرگسالان را درگیر می‌کنند. بر خلاف سرفه‌های دوران سرماخوردگی که معمولا با بهبود سایر علائم برطرف می‌شوند، سرفه‌های بعد از عفونت ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشند.

این سرفه‌های آزار دهنده به دلیل التهاب و تولید بیش از حد موکوز ناشی از عفونت ایجاد می‌شوند. التهاب مجاری تنفسی فوقانی که شامل بینی، گلو، حنجره و ریه‌ها می‌شود، حساسیت مجاری برونشی را افزایش می‌دهد و در عین حال، هم تولید و هم دفع موکوس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تجمع موکوس و التهاب راه‌های هوایی باعث تحریک گلو و تارهای صوتی شده و سرفه را تشدید می‌کند.

نگران نباشید، سرفه‌های بعد از عفونت معمولا خوش‌خیم هستند و به خودی خود و بدون نیاز به دارو برطرف می‌شوند. با گذر زمان و بهبود التهاب، سرفه نیز به تدریج کاهش می‌یابد. پزشکان توصیه می‌کنند در صورت ابتلا به سرفه بعد از عفونت، از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک یا داروهای استنشاقی اجتناب کنید. این داروها نه تنها برای سرفه‌های ویروسی مفید نیستند، بلکه می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و کمبود دارو را در جامعه به همراه آورند.

اگرچه سرفه‌های بعد از عفونت معمولا دلیلی برای نگرانی نیستند، در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشند. سرفه‌های خلط‌دار همراه با تنگی نفس یا درد قفسه سینه، وجود خون در خلط، مشکل در بلع، تب، اختلال در تنفس و خس‌خس سینه، همگی نیازمند بررسی پزشکی هستند. همچنین سابقه ذات‌الریه مکرر، سیگار کشیدن طولانی‌مدت و ادامه سرفه برای بیش از هشت هفته، از جمله مواردی هستند که باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در این موارد پزشک ممکن است برای تشخیص علت زمینه‌ای سرفه، انجام تست اشعه ایکس قفسه سینه یا تست‌های عملکرد ریه را تجویز کند.

بیشتر بخوانید ” مدام سرفه می‌کنید؟ پس از مصرف این خوراکی ها پرهیز کنید!

Decreased-serotonin

یافته‌های جدید در مورد مه مغزی طولانی مدت ناشی از کرونا

تحقیقات جدید، ارتباطی بین “مه مغزی طولانی مدت” ناشی از کرونا و کاهش سطح “سروتونین” پیدا کرده است. سروتونین یک ماده شیمیایی در بدن است که بر خلق و خو، خواب، حافظه و عملکرد روده تاثیر می‌گذارد. این تحقیقات نشان می‌دهد که باقی ماندن ویروس در روده پس از بهبودی کرونا می‌تواند باعث کاهش جذب ماده‌ای به نام “تریپتوفان” شود. …