کمبود ویتامین B12 در مادر باردار و افزایش خطر ابتلای فرزند به دیابت

کمبود ویتامین B12 در مادر باردار و افزایش خطر ابتلای فرزند به دیابت

مطالعه محققان انگلیسی نشان می دهد نوزادان مادرانی که در دوران بارداری کمبود ویتامین B12 داشته باشند، با احتمال بیشتری در زمینه ابتلا به دیابت نوع 2 و اختلالات متابولیک روبرو هستند.
دکتر پونوسامی ساراوانان محقق دانشکده پزشکی دانشگاه واریک در انگلیس که یافته های اولیه خود را در کنفرانس سالانه انجمن غدد درون ریز انگلیس ارائه داد، گفت: کمبود ویتامین B12 در دوران بارداری ممکن است به سلامت سیستم متابولیک فرزند آسیب بزند.
ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در محصولات حیوانی همچون شیر، تخم مرغ، پنیر، گوشت، مرغ و ماهی وجود دارد و در ضمن، به عنوان مکمل غذایی نیز قابل دسترس است که به بعضی محصولات غیر حیوانی مانند غلات صبحانه اضافه می شود.
طبق گزارش موسسه ملی بهداشت انگلیس، ویتامین B12 به عملکرد بدن از جمله تشکیل سلول قرمز خون، ترکیب DNA و کارکرد عصبی کمک می کند.
میزان مصرف روزانه ویتامین B12 برای افراد 14 سال به بالا 2.4 میلی گرم، مادران باردار 2.6 میلی گرم و در زمان شیردهی 2.8 میلی گرم توصیه می شود.
کمبود این ویتامین در دوران بارداری ممکن است سطح لپتین در فرزند را تغییر دهد.
دکتر ساروانان و تیم تحقیق مشاهدات قبلی خود و ارتباط آن با لپتین را بررسی کردند؛ لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی تولید می شود و موسوم به ‘هورمون سیری’ است که زمان توقف در خوردن را به ما اطلاع می دهد.
محققان نشان داده اند که اضافه وزن می تواند سبب افزایش سطح لپتین در واکنش به مصرف غذا شود، و همین امر می تواند مقاومت در برابر این هورمون را که به پرخوری، اضافه وزن، مقاومت بدن در برابر انسولین و افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 منجر شود، در پی داشته باشد.
محققان برای تعیین میزان ویتامین B12 در زمان زایمان، 91 نمونه خون مادران و فرزندان آنها و همچنین 42 نمونه بافت چربی و 83 نمونه بافت جفت را بررسی کردند.
آنها دریافتند کودکان متولد شده از مادرانی که کمبود ویتامین B12 دارند به احتمال زیاد سطح لپتین در آنها بالاتر از وضعیت طبیعی است و احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیک در آنها زیاد است.
این تیم تحقیق معتقد است کمبود ویتامین B12 در مادران باردار ممکن است برنامه ژن لپتین را تحت تاثیر قرار دهد و تولید هورمون را طی رشد جنین تغییر دهد.
در حال حاضر، محققان نمی توانند به طور مشخص مکانیسم هایی را که کمبود ویتامین B12 در مادر باردار موجب تاثیر روی متابولیسم چربی و افزایش خطر ابتلای فرزند به دیابت می شود، بیان کنند و از این رو مشغول تحقیقات بیشتر هستند.
منبع ایرنا

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *