Decreased-testosterone

کمبود تستوسترون در مردان مرگ و میر را افزایش می‌دهد؟

مطالعات جدید نشان داده است که کمبود تستوسترون در مردان با افزایش خطر مرگ از هر علتی مرتبط است. به خصوص، کمبود شدید تستوسترون ریسک مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد. پزشکان با یک آزمایش خون ساده می‌توانند سطح تستوسترون را اندازه‌گیری کنند. در صورت کمبود تستوسترون، تغییر سبک زندگی یا هورمون‌درمانی می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

آزمایش و ارتباط آن با مرگ

پیش از این مطالعه، بحث‌های زیادی در مورد تاثیر هورمون‌درمانی تستوسترون بر سلامتی مردان وجود داشت. این سوال مطرح بود که آیا رساندن سطح تستوسترون به حد طبیعی با استفاده از دارو، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ را افزایش می‌دهد یا خیر.

پژوهشگران این مطالعه می‌خواستند دریابند که آیا کمبود تستوسترون به خودی خود، مردان را در معرض خطر بیشتری برای این مشکلات سلامتی قرار می‌دهد یا خیر.

محققان دانشگاه غرب استرالیا به همراه همکاران خود در استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی، اطلاعات 11 مطالعه با حضور 24 هزار نفر را بررسی کردند. هدف آن‌ها یافتن ارتباط احتمالی بین سطح تستوسترون و خطر مرگ در مردان مسن بود.

در این مطالعات، سطح تستوسترون خون مردان با استفاده از روش اسپکترومتر جرمی اندازه‌گیری شده بود و آن‌ها حداقل به مدت 5 سال تحت نظر قرار گرفته بودند.

محققان توانستند داده‌هایی در مورد سطوح پایه هورمون‌های مختلف، از جمله تستوسترون کل، گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی، هورمون لوتئینیزه کننده، دی‌هیدروتستوسترون و استرادیول را جمع‌آوری کنند. سپس به دنبال هرگونه ارتباطی بین این سطوح و خطر وقوع حوادث قلبی عروقی، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی یا مرگ از هر علتی در این افراد گشتند.

پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشخص شد مردانی که سطح تستوسترون کل آن‌ها پایین‌تر از 7.4 نانومول در لیتر (213 نانوگرم در دسی‌لیتر) است، خطر بیشتری برای مرگ از هر علتی را دارند. همچنین، افرادی که سطح تستوسترون آن‌ها بسیار پایین‌تر از 5.3 نانومول در لیتر (153 نانوگرم در دسی‌لیتر) بود، با خطر بیشتری برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی روبرو بودند.

علت احتمالی ارتباط کمبود تستوسترون با مرگ

دکتر کارن ایلبر، متخصص ارولوژی و یکی از نویسندگان کتاب “راهنمای زنان برای کف لگن آن‌ها”، که در این مطالعه مشارکت نداشت، وجود ارتباط بین تستوسترون و خطر مرگ را تایید کرد. با این حال، او افزود: “هنوز مشخص نیست که آیا سطوح پایین تستوسترون به طور مستقیم منجر به مرگ ناشی از این بیماری‌ها می‌شود یا اینکه کمبود تستوسترون صرفا نشانه‌ای از وضعیت نامناسب کلی سلامتی است.”

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که یکی از دلایل احتمالی ارتباط کمبود تستوسترون با وضعیت بدتر سلامتی، کاهش توده عضلانی و افزایش تجمع چربی در بدن افراد مبتلا به این عارضه است. هر دوی این موارد، عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌روند. همچنین، کمبود تستوسترون ممکن است با سایر مشکلات سلامتی همراه باشد که در نهایت منجر به افزایش خطر مرگ شود.

عوارض کمبود تستوسترون

دکتر اس.آدام رامین، متخصص اورولوژی و مدیر پزشکی مرکز متخصصان سرطان اورولوژی در لس آنجلس، که او نیز در این مطالعه نقشی نداشت، به چندین مشکل احتمالی سلامتی مرتبط با کمبود تستوسترون اشاره کرد. او گفت: “این درست است که کمبود تستوسترون منجر به کاهش میل جنسی و احتمالا مشکل نعوظ می‌شود. با این حال، کمبود تستوسترون همچنین با بسیاری از مشکلات سیستمیک پزشکی مرتبط است.”

به گفته دکتر رامین، این مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاهش تراکم استخوان
  • کاهش توده عضلانی
  • افزایش وزن
  • تغییرات خلقی
  • خستگی
  • افسردگی

دکتر رامین در ادامه گفت: “علاوه بر این، کمبود تستوسترون ممکن است منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ شود.”

منبع: healthline

بیشتر بخوانید ” کاهش تستسترون

همچنین ببینید

LGBT

بیش از ۲۵ درصد از افراد LGBTQ+ به دلیل ترس از تبعیض، از معاینات پزشکی خودداری می‌کنند

بسیاری از افراد LGBTQ+ به دلیل نگرانی از تبعیض یا عدم احساس راحتی در صحبت با پزشک، از مراجعه به مراکز درمانی و انجام چکاپ‌های بهداشتی اجتناب می‌کنند. آمار نگران‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد بیش از ۲۵ درصد از این افراد در سال گذشته هیچ غربالگری سلامتی انجام نداده‌اند. دکتر گاسویک، متخصص محترم در بیمارستان کرایست، بر اهمیت ایجاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *