Reduction-of-stroke-in-the-elderly

کاهش ۳۰ درصدی خطر سکته قلبی و مغزی با مصرف استاتین در سالمندان

تا به حال، پزشکان درباره تجویز داروهای کاهنده کلسترول (استاتین) برای افراد بالای ۷۵ سال مطمئن نبودند. دلیل اصلی این تردید، کمبود تحقیقات روی این گروه سنی بود. بسیاری از مطالعات بالینی که تاثیر استاتین را بررسی می‌کردند، اصلا افراد بالای ۷۵ سال را درنظر نمی‌گرفتند.

تحقیقات جدید با بررسی سوابق پزشکی افراد بالای ۶۰ سال، به نتایج جالبی دست پیدا کرده است. این افراد سابقه بیماری قلبی نداشتند اما پزشکان مصرف استاتین را برایشان تجویز کرده بودند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به سه گروه سنی تقسیم شدند: ۶۰ تا ۷۴ سال، ۷۵ تا ۸۴ سال و ۸۵ سال به بالا.

پژوهشگران با پیگیری وضعیت افراد، دریافتند که مصرف استاتین در تمام گروه‌های سنی مفید بوده است. حتی در مسن‌ترین گروه (۸۵ سال به بالا) هم، استفاده از استاتین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر همراه بود. نکته مهم دیگر این است که به نظر نمی‌رسد مصرف استاتین در افراد مسن عوارض جانبی خاصی به دنبال داشته باشد.

این یافته‌های جدید می‌تواند پزشکان را برای تجویز استاتین در افراد مسن در معرض خطر بیماری‌های قلبی، ترغیب کند. با این حال، برای تایید نهایی این نتایج، نیاز به تحقیقات بیشتری به صورت کارآزمایی‌های تصادفی کنترل‌شده (randomized controlled trials) وجود دارد. این نوع مطالعات با روش علمی دقیق‌تری انجام می‌شوند و می‌توانند اثر واقعی استاتین در افراد مسن را با اطمینان بیشتری تایید کنند.

منبع: healthline

همچنین ببینید

داروهای لاغری جدید ممکن است باعث کمبود مواد مغذی شوند!

داروهای GLP-1 مانند اوزمپیریک، وگویی و زپباند می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند اما ممکن است باعث کمبود مواد مغذی شوند. مصرف پروتئین، ویتامین B12، D، آهن و کلسیم کافی در حین مصرف این داروها ضروری است. کاهش وزن با داروهای GLP-1 می‌تواند خطر کمبود مواد مغذی را افزایش دهد زیرا باعث کاهش شدید مصرف غذا می‌شود. کمبود پروتئین، ویتامین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *