کاهش فشار خون با برداشتن جسم کاروتید

کاهش فشار خون با برداشتن جسم کاروتید

محققان دریافتند که با برداشتن یک جسم کاروتید که اندامی کوچک و به اندازه یک دانه برنج است، احتمالا می توان فشار خون بالا را به سرعت کاهش داد؛ این جسم کوچک در محل دو شاخه شدن شریان کاروتید در گردن قرار دارد که مغز را به وسیله خون تغذیه می کند. امروزه فشار خون بالا یا پرفشاری خون یکی از مشکلات عمده در سلامت عمومی محسوب می شود و می تواند سبب افزایش بسیاری از مشکلات بهداشتی همچون بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و نیز زوال عقل و اختلالات بینایی در انسان شود.
محققان دانشگاه بریستول اخیرا دریافتند که با برداشتن یک جسم کاروتید در محل دو شاخه شدن شریان کاروتید در برخی از بیماران مبتلا به پرفشاری خون می توان سبب کاهش سریع و مدام فشار خون شد و به واقع، کاهش فشار خون در پی حذف این عضو نشان می دهد که کوچکترین اندام بدن ما نقش مهمی در افزایش فشار خون دارد.
دکتر آنگوس نایتینگل مشاور قلب و عروق در موسسه قلب بریستول که ریاست این مطالعه را بعهده داشت گفت: این روش کاهش فشار خون موثرتر از دارو درمانی است.
اجسام کاروتید سطح اکسیژن در خون را تشخیص می دهد و هنگامی که سطح اکسیژن در خون کاهش می یابد، به سرعت سیگنال هایی را به مغز می فرستند تا به روند تنفس و فشار خون سرعت بخشند؛ این اندام شبیه به ترموستاتی در خانه عمل می کند که تمام وقت در درجه بالا تنظیم شده باشد.
محققان در عین حال تاکید کردند که با وجود موفقیت جراحی جسم کاروتید برای کنترل پرفشاری خون، اما این روش در درازمدت راه حل درمان فشار خون نیست ، بلکه لازم است که برای کاهش شدت التهاب جسم کاروتید بیش فعال و عادی سازی وضعیت این ترموستات، دارویی ساخته شود.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *