کاهش خطر مرگ سرطان ریه با مصرف ایبوپروفن

کاهش خطر مرگ سرطان ریه با مصرف ایبوپروفن

دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود از خواص جدید داروی ایبوپروفن پرده برداشتند.
ایبوپروفن دارویی است شناخته شده که معمولا برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود. اما آیا می‌دانید یک مطالعه جدید نشان می دهد که فواید آن فقط محدود به این موضوعات نمی‌شود؟
محققان دریافتند که این دارو ممکن است خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در افراد سیگاری سابق و فعلی را کاهش دهد. سرطان ریه یکی از شایع ترین سرطان ها در ایالات متحده و جهان به شمار می‌رود.
دکتر “ماریسو بیتونی” از دانشگاه ایالت اوهایو و همکارانش به تازگی یافته های خود را در هفدهمین کنفرانس جهانی سرطان ریه در وین اتریش ارائه کردند.
امسال برآورد شده است که حدود 224 هزار و 390 نفر در آمریکا به سرطان ریه مبتلا شدند و این سرطان بیش از 158 هزار آمریکایی را به کام مرگ کشاند.
مصرف سیگار علت اصلی ابتلا به سرطان ریه شناخته شده است به طوری که دانشمندان حدود 80 الی 90 درصد از موارد سرطان ریه در ایالات متحده را به مصرف سیگار نسبت داده‌اند.
مطالعات قبلی نشان داده اند که التهاب مزمن با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است. از آنجا که ایبوپروفن یک داروی کاهش التهاب است، دکتر “بیتونی” و همکارانش شروع به بررسی این موضوع کردند که آیا این دارو ممکن است به افراد با سابقه مصرف سیگار کمک کند یا خیر.
ایبوپروفن خطر مرگ ناشی از سرطان ریه را تا 48% درصد کاهش می‌دهد
برای رسیدن به این نتایج، داده ها از میان 10 هزار و 735 بزرگسال بین سال‌های 1988-1994 که بخشی از پروژه سوم سازمان ملی بهداشت و تغذیه بودند، جمع‌آوری شد.
وضعیت افرادی که ایبوپروفن و دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مصرف می‌کردند به همراه اطلاعات دیگری از سبک زندگیشان در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت.
از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق موارد سرطان ریه در افراد سیگاری سابق یا فعلی بودند، این تیم تحقیقاتی اثرات داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را نیز در پنج هزار و 882 بزرگسال با سابقه سیگار کشیدن محاسبه کرد.
به طور کلی، محققان دریافتند که افراد سیگاری سابق یا فعلی که ایبوپروفن را به طور منظم استفاده کرده اند، 48 درصد کمتر از کسانی که این دارو را استفاده نمی‌کردند، به سرطان ریه مبتلا شده و حتی جان خود را از دست دادند.
البته لازم به ذکر است؛ ارتباط بین خطر مرگ ناشی از سرطان ریه و استفاده از آسپرین (یکی دیگر از داروهای ضد التهاب) در این تحقیق ثابت نشد.
ترک سیگار و اتخاذ سبک زندگی سالم، بهترین راه حل برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه محسوب می‌شود. با این حال، دکتر بیتونی و همکارانش معتقدند که استفاده از ایبوپروفن به صورت منظم ممکن است برای برخی از افراد با ارزش باشد.
دکتر بینوتی در این خصوص می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که استفاده منظم از داروهای غیر استروئیدی خاص ممکن است برای زیر گروه های در معرض خطر (افراد سیگاری) به عنوان یک استراتژی پیشگیری از سرطان ریه مفید باشد».
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *