چه چیزی باعث طعم تلخ در دهان می شود؟

داشتن طعم تلخ مزمن در دهان شما، صرفنظر از آنچه که می خورید یا می نوشید، طبیعی نیست و می تواند یکی از چندین شرایط سلامتی را نشان دهد.

علل طعم تلخ در دهان:

داشتن طعم تلخ در دهان شما اغلب یک مشکل جدی نیست، اما می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد و بر روی رژیم غذایی تاثیر گذارد.

سندرم سوزش دهان:

همانطور که از نامش بر می آید، سندرم سوزش دهان باعث حساسیت یا سوزش در دهان می شود که می تواند بسیار دردناک باشد. این علائم ممکن است در یک قسمت از دهان یا در سراسر دهان رخ دهد. همچنین می تواند احساس خشکی دهان و طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند.

سندرم سوزش دهان در زنان و مردان رخ می دهد، به ویژه در زنان که در معرض یائسگی قرار دارند.

بعضی اوقات سوزش دهان علت قابل شناسایی ندارد. پزشکان معتقدند ممکن است به دلیل آسیب اعصاب در دهان باشد. همچنین ممکن است برای شرایطی مانند دیابت ، درمان سرطان و تغییرات هورمونی در طول یائسگی مرتبط باشد.

بارداری :

استروژن هورمون زنانه که در دوران بارداری نوسان می کند، می تواند جوانه های طعم را تغییر دهد. بسیاری از زنان وقتی که باردار هستند، طعم تلخ یا فلزی در دهان خود را گزارش می کنند. این معمولا بعدها بعد از بارداری یا بعد از زایمان حل میشود.

دهان خشک :

احساس خشکی دهان ، همچنین به نام زئوسومیا شناخته می شود، می تواند به علت کاهش تولید بزاق باشد. کاهش می تواند به دلایل مختلف رخ دهد، از جمله:

• سالخوردگی
  • داروهای خاص
  • یک بیماری خودایمنی مانند سندرم Sjögren ، که باعث خشکی بیش از حد در دهان و چشم می شود
  • مصرف دخانیات و سیگار کشیدن

بدون تولید بزاق مناسب، طعم و مزه دهان تغییر می کند. چیزهایی که ممکن است به عنوان مثال طعم تلختر یا کمتر شور باشند. علاوه بر این، کمبود بزاق می تواند باعث بلعیدن یا صحبت کردن سخت شود و افرادی که با این وضعیت ممکن است حفره های بیشتر و عفونت لثه را متوجه شوند .

رفلکس اسید :

ریفلاکس اسید، همچنین به نام GERD، زمانی رخ می دهد که اسفنکتر مری پایین تر تضعیف شده و اجازه می دهد غذا و اسید معده از معده شما به سمت بالا به مری و دهان منتقل شود. اسفنکتر مری پایین تر از ماهیچه ای است که در پایین مری قرار دارد که لوله ای است که غذا را از دهان به معده می برد. از آنجا که این غذا حاوی اسید های گوارشی و آنزیم ها است، می تواند منجر به طعم تلخ در دهان شما شود.

سایر علائم عبارتند از:

1. سوزش چند ساعت پس از غذا در قفسه سینه
  2. مشکلات بلع
  3. سرفه مزمن

داروها و مکمل ها

هنگامی که بدن شما انواع خاصی از دارو را جذب کرده است، بقایای دارو به بزاق منتقل می شود. علاوه بر این، اگر یک دارو یا مکمل دارای عناصر تلخ یا فلزی باشد، می تواند طعم تلخ دهان را تغییر دهد.

داروهای شایع عبارتند از:

• آنتی بیوتیک تتراسایکلین
  • لیتیوم، که برای درمان برخی از اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد
  • برخی داروهای قلبی
  • ویتامین ها و مکمل های حاوی روی، کروم یا مس
  • بیماری ها و عفونت ها

هنگامی که شما یک عفونت سرد، سینوس یا بیماری دیگر دارید، بدن شما به طور طبیعی یک پروتئین تولید شده توسط سلول های مختلف بدن را برای ترویج و التیام می دهد. تصور می شود که این پروتئین همچنین می تواند جوانه های طعم را تحت تأثیر قرار دهد و باعث افزایش حساسیت به طعم تلخ شود.

درمان سرطان

اشعه و شیمی درمانی می تواند جوانه های طعم را تحریک کند، و باعث می شود در دهان احساس تلخی یا طعم فلز ایجاد کند.

درمانهای خانگی تلخی دهان:

برخی از چیزهایی که می توانید در خانه انجام دهید برای کمک به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ دهان خود وجود دارد.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات و جویدن آدامس بدون قند برای کمک به افزایش تولید بزاق.

بهداشت دهان و دندان. دندان ها را دوبار در روز بشویید. دندانپزشک خود را هر شش ماه یکبار ببینید.

کاهش وزن در صورت نیاز، اجتناب از غذاهای تند و چرب، نکشیدن سیگار ، محدود کردن الکل ، انجیر اسلیمین گیاهی می تواند به افزایش ترشحات مخاطی کمک کند، که برای محافظت از تخریب لمینال دستگاه گوارشی از تحریک اسید معده کمک می کند.

اگر متوجه شدید از پزشک خود بخواهید داروهایتان را عوض کند، به شما طعم تلخ می دهد.

درمان تلخی دهان :

درمان طولانی مدت بستگی به این دارد که چه چیزی موجب طعم تلخ شما می شود. پزشک شما برای اولین بار از علائم شما مطلع خواهد شد، تاریخچه پزشکی و داروهایی که مصرف می کنید و سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک شما ممکن است برای آزمایش شرایط زیر، مانند دیابت،شما را به آزمایشگاه بفرستد.

درمان بستگی به وضعیت پایه و یا دیگر علل دارد که طعم تلخ را ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر ریفلاکس اسید طعم تلخ را ایجاد می کند، ممکن است دکتر آنتی اسیدها بدون نسخه یا نسخه تجویز شود. اگر دیابت نوع 2 دچار این مشکل باشد، پزشک ممکن است داروهایی مانند متفورمین (Glucophage) تجویز کند. متفورمین مقدار قند (گلوکز) تولید کبد را کاهش می دهد. اگر داروهای خاصی که باعث می شود طعم تلخ ایجاد شود، ممکن است پزشک بتواند چیزی متفاوت را تجویز کند.

منبع:بیتوته

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …