چند نکته برای سالم غذا خوردن در رستوران

شاید تصور کنید هنگامی که بیرون از خانه در رستوران غذا می خورید، رعایت رژیم غذایی معمولتان کار مشکلی است. ما برای شما نکاتی را معرفی می کنیم که با رعایت آن ها می توانید در رستوران غذای سالم و رژیمی بخورید.

با رعایت این موارد در رستوران غذای سالم بخوریم

تغذیه سالم بخشی از سبک زندگی افراد است اما اینکه همیشه انتخاب‌های غذایی مناسب داشته باشید و سعی کنید اصول صحیح تغذیه‌ای را رعایت کنید چندان هم آسان نیست؛ به ویژه اینکه امروزه دیگر مردم فقط برای تامین انرژی مورد نیاز بدنشان غذا نمی‌خورند و سعی می‌کنند از رفتارها و عادت‌های غذایی‌شان لذت هم ببرند.

از سوی دیگر فراموش کردن اصول تغذیه سالم خیلی آسان است و افراد ممکن است به راحتی و بدون اینکه خودشان متوجه شوند در مصرف غذاهای نامناسب زیاده‌روی کنند. مثلا بیشتر ما به راحتی می‌توانیم یک پیتزای بزرگ را در یک وعده غذایی بخوریم بدون اینکه توجه داشته باشیم که این غذا ممکن است بیش از 2000 کالری داشته باشد؛ یعنی چیزی در حدود مقدار کالری مورد نیاز یک شبانه‌روز.

حقیقت این است که با توجه به سبک زندگی مدرن، مشکل می‌توان غذا خوردن در رستوران و مصرف فست‌فودها را به طور کلی ترک کرد با این حال می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و در نظر گرفتن عوامل موثر بر سلامت، انتخاب‌های سالم‌تری داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم وقتی برای غذا خوردن به رستوران می‌روید به این نکات توجه بیشتری داشته باشید:

پیش‌غذاها و دسرهای حاوی میوه را انتخاب کنید

توصیه می‌شود روزانه پنج واحد میوه و سبزی مصرف کنید و این کار به شما کمک می‌کند میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید.

نان‌های غلات کامل به جای نان های سفید

نان‌های غلات کامل در مقایسه با نان‌های سفید انتخاب سالم‌تری هستند. این نوع نان‌ها فیبر بیشتری دارند. فیبر از یبوست پیشگیری می‌کند و بررسی‌ها نشان داده است ممکن است در برابر سرطان روده نقش محافظتی داشته باشد.

سوپ سبزیجات به جای سوپ های خامه دار

سوپ سبزیجات یک انتخاب مناسب است که کمک می‌کند بیشتر سبزی مصرف کنید. بهتر است سوپ‌های خامه‌دار که چرب و پرکالری هستند را انتخاب نکنید.

سس‌های حاوی گوجه‌فرنگی به جای سس سفید

به جای سس‌های سفید که مایونز، خامه و کره دارند سس‌های حاوی گوجه‌فرنگی را انتخاب کنید. این سس‌ها چربی و کالری کمتری دارند. همچنین گوجه‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که بررسی‌ها نشان داده است در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است. به همین دلیل توصیه می‌شود مردان هفته‌ای هفت سهم گوجه‌‌فرنگی یا غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی در برنامه غذایی خود داشته باشند.

خوردن ماهی سفید

ماهی را انتخاب کنید. ماهی سفید یک منبع بسیار خوب پروتئین است و به شدت کم‌چرب است. ماهی‌های چرب نیز حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. این نوع چربی‌ها از چربی‌های خوبی هستند که ثابت شده است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و ‌سایر بیماری‌ها مانند سرطان کمک می‌کنند.

غذاهای فرپز یا بریان به جای غذاهای سرخ شده یا کبابی

به نوع پخت غذا توجه کنید. غذاهای فرپز یا بریان بهتر از غذاهای سرخ شده یا کبابی هستند. یک استیک فرپز بدون چربی یک انتخاب عالی است که مقدار زیادی پروتئین و آهن به بدن می‌رساند.

خوردن آب و آب میوه به جای نوشابه‌های گازدار

مراقب مقدار کالری‌ای که با نوشیدنی دریافت می‌کنید باشید. وقتی قرار است در رستوران غذا بخورید بهتر است نوشابه‌های گازدار سفارش ندهید. این نوشابه‌ها حاوی مقدار زیادی قند هستند و کالری بالایی دارند ضمن اینکه اسیدفسفریک موجود در آنها موجب پوکی استخوان می‌شود. آب سالم‌ترین نوشیدنی است. همچنین می‌توانید آب پرتقال طبیعی یا دوغ بدون گاز سفارش دهید.

پس از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید

به اندازه غذایتان توجه کنید. یک بررسی در آمریکا نشان داده است اندازه غذاهایی که در بازار به فروش می‌رسد در 30 سال اخیر هفت برابر بیشتر شده است. اگر با نصف یا حتی یک‌چهارم غذایی که در رستوران جلویتان گذاشته می‌شود سیر می‌شوید، مجبور نیستید همه آن را بخورید. بهتر است پس از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید. برخی افراد با این توجیه که پول همه غذا را پرداخته‌اند بدون توجه به آسیبی که با دریافت چربی و کالری اضافه به بدنشان می‌رسانند تا آخرین لقمه غذایشان را می‌خورند که این کار یک عادت غذایی نادرست است.

هنگام غذا خوردن به غذا نمک نزنید

از نمکدان روی میز استفاده نکنید و هنگام غذا خوردن به غذا نمک نزنید. بیشتر غذاها در آشپزخانه مزه‌دار می‌شوند و نیازی نیست که دوباره به آنها نمک بزنید. نمک زیاد می‌تواند منجر به بروز فشار خون بالا شود. بنابراین سعی کنید مقدار دریافت نمکتان کمتر از 6 گرم در روز باشد.

خوردن سالاد کنار غذا

کنار غذا سالاد سفارش دهید و سعی کنید حتما آن را بخورید.

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *