چكار كنيم كه والدين در كهنسالي احساس شادماني كنند؟

چكار كنيم كه والدين در كهنسالي احساس شادماني كنند؟

همه ما وقتي كه بزرگ مي‌شويم و خانواده تشكيل مي‌دهيم بهتر از قبل مي‌توانيم نقش والدين مان را در هنگام بزرگ كردن و پرورش خودمان حس كنيم: لذت، درد و ناراحتي و چالش هايي كه توام با يك زندگي زناشويي و فرزند داري است… .
سالمندي بنا به تعريف سازمان بهداشت جهاني عبور از مرز شصت سالگي است و براي تمام افرادي كه از حوادث و اتفاقات زندگي جان سالم بدر برده‌اند و جواني و ميان‌سالي را پشت‌سر گذاشته‌اند اين دوران تحقق پيدا مي‌كند. در واقع سالمندي بخشي از روند طبيعي زندگي انسان محسوب مي‌شود. گذشت زمان، بيماري‌هاي جسمي، مشكلات روحي و شرايط محيطي عواملي هستند كه در اين روند مۆثر مي‌باشند.
امروزه افزايش اميد به زندگي و كاهش سطح باروري و زاد و ولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعيت كل شده است و اين رشد فزاينده افراد مسن هم‌چنان ادامه دارد. به طوري‌كه بر اساس پيش‌بيني كارشناسان در آينده‌اي نه چندان دور در جهان از هر پنج نفر يك نفر سالمند خواهد بود.
در همه جوامع بشري، سالمندان تعداد قابل توجهي از جمعيت را شامل مي‌شوند. بنابراين در صورتي‌كه شرايط مساعد براي سالمند فراهم باشد تا بتواند مستقل و اميدوار زندگي كند، مشكلات اجتماعي كاهش يافته، مشكلات خانواده نيز كمتر ديده مي‌شود. يكي از راه‌هاي مناسب براي بهتر شدن زندگي سالمند و بهبود کيفيت زندگي وي، ايجاد يک فضاي امن رواني براي آنهاست.
لذا همه ما وقتي كه بزرگ مي‌شويم و خانواده تشكيل مي‌دهيم بهتر از قبل مي‌توانيم نقش والدين مان را در هنگام بزرگ كردن و پرورش خودمان حس كنيم: لذت، درد و ناراحتي و چالش هايي كه توام با يك زندگي زناشويي و فرزند داري است.
همين كه والدين مان پير مي‌شوند و فرزندانشان بزرگ مي‌شوند و خانواده تشكيل مي‌دهند آنها يك تجربه جديد را سپري مي‌كنند زيرا آنها شلوغي، سرگرمي و سر و صداي فرزندان خود را از دست مي‌دهند. لذا از يک سو به عنوان احترام و قدرداني از والدين‌تان و از دگر سو براي حفظ سلامت و بهداشت رواني وي مي توانيد اقداماتي انجام دهيد كه حتي در اين دوران هم احساس شادي و نشاط كنند.
** اجازه دهيد والدين تان متوجه شوند كه همه چيز در زندگي تان خوب و عالي است و شما كنترل كامل بر زندگي تان داريد. والدين شما هميشه نگران شما و حوادثي هستند كه در هر لحظه در زندگي تان به وجود مي‌آيد. وقتي كه اجازه مي‌دهيد متوجه شوند كه شما در بهترين شرايط هستيد آنها در آسايش و راحتي بيشتري به سر خواهند برد. اگر گرفتاري يا مشكلي داريد حتي الامکان از بازگو كردن و مطلع كردن آن ها خودداري كنيد (مگر حالتهاي خيلي مهم و اضطراري) و سعي كنيد آن مشكل را بدون آن كه آنها متوجه شوند به بهترين شكل ممكن كه مي‌توانيد حل و فصل كنيد. با اين كار شما بار مسئوليت آنها را سبك تر مي كنيد و استرس را از آنها دور مي‌سازيد.
** هميشه احترام خود را نسبت به والدين تان اظهار كنيد. اينكه والدين شاهد احترام كامل فرزندشان نسبت به خود باشند بيشترين خوشحالي را نصيب آنها خواهد كرد. هيچ پول و وجه نقد و هديه اي نمي‌تواند جايگزين احترام باشد. وقتي كه به انها احترام مي گذاريد يك هديه گران بها و ارزشمند از شما مي گيرند كه باعث مي شود احساس خوشحالي و غرور نمايند.
** قدردان و سپاس‌گذار از والدين باشيد. سپاس‌گذاري و قدرداني از تمام آنچه كه والدين در گذشته و حتي اكنون براي شما انجام داده‌اند باعث خوشحالي آنها مي شود. حتي اگر نحوه بزرگ شدن و تجارب دوران کودکي شما از شرايط كامل و خوبي برخوردار نبوده است اما شما زندگي تان را ازآنها داريد. بنابراين از تمام تلاش آنها در هر لحظه سپاس‌گذاري كنيد.
** تولد و مناسبت هاي مهم در زندگي والدين تان را فراموش نكنيد. هيچ چيز مثل بخاطر داشتن تاريخ هاي مهم براي والدين تان و انجام يك كار براي آنها در اين ايام خاص نمي‌تواند احساس خوشحالي و رضايت را در آنها تقويت كند. در اين مواقع هديه برايشان بخريد، كارت برايشان ارسال كنيد، آنها را به شام يا نهار دعوت كنيد و اوقات خوشي را با هم سپري كنيد.
خاطراتي كه شما براي آنها به وجود مي‌آوريد در قلب شان باقي مانده و حک خواهد شد و اين احساس را كه هنوز دوست شان داريد در دل زنده نگه مي‌دارد و با توجه به سن و سال آنها باعث سلامتي جسمي و روحي آنها مي‌شود.
** آنها را مشاركت دهيد. از والدين تان براي مهماني‌ها، جشن هاي تولد، برنامه‌هاي تعطيلات و ديگر فعاليت هاي خانوادگي كه برگزار مي‌كنيد دعوت كنيد و به بهانه پيري و کهولت سن و ناتواني جسماني آنها را از فعاليتهاي اجتماعي محروم نکنيد اين كار باعث خوشحالي آنها مي‌شود زيرا متوجه مي شوند علي‌رغم پير شدن شان هنوز هم بخشي از برنامه هاي تفريحي هستند.
** در دسترس آنها باشيد و انها را نسبت به آنچه در زندگي تان قرار است اتفاق بيفتد به روز نگهداريد و اجازه دهيد که همواره ذهن انها فعال بماند. ضمنا سعي كنيد به طور منظم و روزانه احوال آنها را جويا شويد و حداقل هفته اي يک بار به منزل آنها سرکشي کنيد.
منبع:تبيان

همچنین ببینید

Alzheimer-and-exercise

تاثیر شگفت انگیز ورزش بر مغز | کاهش خطر آلزایمر و بهبود حافظه

ورزش آلزایمر را درمان نمی کند اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری و در نتیجه داشتن زندگی با کیفیت بهتر کمک کند. علاوه بر تاخیر در پیشرفت، برخی مطالعات حاکی از آن است که ورزش حتی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد. ورزش های هوازی مانند پیاده …

یک دیدگاه

  1. عالی، دستتون در نکنه ترکوندین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *