پیشگیری ازروماتیسم قلبی با درمان به هنگام گلودرد چرکی

پیشگیری ازروماتیسم قلبی با درمان به هنگام گلودرد چرکی

جراح قلب و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، روماتیسم قلبی را یکی از بیماری های اکتسابی قلبی-عروقی دانست و گفت:درمان به موقع و صحیح گلودرد چرکی، مهم ترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری روماتیسم قلبی است.
درصورتیکه تب روماتیسمی سبب آسیب دائمی و پایدار به قلب شود به این حالت بیماری روماتیسمی قلب گفته می شود.آسیب به دریچه ‌های قلب از زمانی شروع می‌شود که بدن به عارضه عفونی و التهابی که بر اثر باکتری استروپتوکوک ایجاد شده است، مبتلا می‌شود. این عارضه در ابتدا باعث گلو درد می‌شود و سپس می‌تواند باعث آسیب به سایر اعضا از جمله قلب و بروز تب روماتیسمی شود.
دکتر محمد حسن ماندگار افزود: تشخیص زودرس این عارضه و آنتی بیوتیک تراپی نقش بسیار موثری برای جلوگیری از این بیماری دارد.
وی به اجرای پروتکل های درمانی در این زمینه در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروتکل از شیوع بیماری روماتیسم قلبی در کشور در سال های اخیر کاسته شده است.
ماندگار در عین حال اضافه کرد:گلودردهای ناشی ازسرماخوردگی ربطی به این بیماری ندارد و پس از سپری شدن سرماخوردگی برطرف می شود.

 

**کاهش سن ابتلا به انسداد عروقی قلب در ایران

جراح قلب و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه سن ابتلا به بیماری انسداد عروقی قلب در ایران روبه کاهش است، گفت: مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند.
ماندگارافزود:سبک زندگی اشتباه سبب ابتلای زنان بیشتری به این بیماری می شود اما هنوز مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.
انسداد عروقی یا تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس (Atherosclerosis) به معنی باریک شدن رگ‌ های خونی است که تنگ شدن رگ ها بسیار آرام و خاموش انجام می شود و موجب مسدود شدن رگ‌ های خونی شده و جریان خون را به خطر می‌ اندازد.
تصلب شرایین یکی از دلایل اصلی حمله ‌های قلبی، سکته و بیماری عروق محیطی است که به طور عمومی بیماری ‌های قلبی – عروقی نامیده می‌ شوند. بیماری ‌های قلبی-عروقی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ در جهان به شمار می ‌رود.
وی اظهار کرد:استعمال سیگار و قلیان یکی از عوامل مهم و خطرساز برای ایجاد تصلب شرایین یا انسداد عروقی قلب است و در بروز عوارض قلبی و عرقی نقش موثر دارند.
این جراح قلب گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان و دانشجویان اقدام به مصرف سیگار می کنند که با این موضوع باید به درست و عقلانی برخورد شود تا شاهد کاهش این معضل در جامعه باشیم. آموزش صحیح به این افراد ارائه شود تا آنان به سمت مواد مخدر و دخانی روی نیاورند.
ماندگار ادامه داد: استرس، آلودگی زیست محیطی و هوا از جمله زیرگردها و آلودگی صوتی از دیگر عوامل مهم در ایجاد بیماری قلبی و عروقی است که باید مراقب این عوامل باشیم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: فشارخون، دیابت، کم تحرکی، افزایش وزن و چاقی، مصرف زیاد کالری و نمک و استفاده از غذاهای آماده از عوامل بروز بیماری قلبی و عروقی است.

 

** غربالگری فشارخون را جدی بگیرید

وی بااشاره به اینکه پرفشاری خون علامتی ندارد و به مرگ خاموش معروف است، گفت:غربالگری پرفشاری خون را باید جدی تر بگیریم و آن را در مکان هایی مانند مدارس، دانشگاه ها، ادارات و سازمان ها به اجرا درآوریم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به مردم توصیه کرد که برای این کار به درمانگاه ها و کلینیک ها، مراجعه و در صورت غیرطبیعی بودن فشارخون حتما به پزشک مراجعه کنند.
وی بیان کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت حدود پنج میلیون تن در ایران به دیابت مبتلا هستند که شایع ترین آن دیابت نوع 2 شایع تر است. دیابت هم سبب ابتلا به بیماری قلب -عروقی، فشارخون بالا، سکته های مغزی و عوارض عروقی محیطی، چشمی و کلیوی می شود.
ماندگار تاکید کرد که اگر بیماری دیابت، پیشگیری و کنترل نشود، می تواند بیماری پرعارضه ای باشد و بار مالی بر دوش خانواده ها و جامعه تحمیل کند.
منبع :ایرنا

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *