پیامدهای تغذیه تکمیلی زودتر از موعد برای نوزادان

پیامدهای تغذیه تکمیلی زودتر از موعد برای نوزادان

یک پزشک متخصص کودکان با بیان اینکه تغذیه تکمیلی زودتر از موعد مهم‌ترین عامل برای عدم بهره‌مندی نوزاد از شیر مادر است، گفت: تغذیه زودتر از موعد پیامدهای دیگری مانند عفونت‌های گوارشی، کم اشتهایی، کاهش وزن و اختلال در جذب مواد را در پی خواهد داشت.
دکتر احمدرضا یعقوبی درباره اهمیت تغذیه بویژه در دوران شیرخوارگی عنوان کرد: بهترین غذا برای کودک شیر مادر است و هرچه نوزاد برای خوردن شیر، بیشتر تقلا کند، شیر بیشتری تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از کارهای اشتباه از طرف بزرگترها، مزه کردن غذا توسط شیرخوار است؛ به طوری که با انگشت هر غذایی را در دوره شیر خوارگی در دهان کودک می‌گذارند و اجازه می‌دهند تا شیرخوار مزه آن را بچشد. بزرگتر ها با این تصور که شیرخوار با دیدن غذا خوردن بزرگترها، تمایل به خوردن دارد این اشتباه را مرتکب می‌شوند.
وی بیان کرد: مزه کردن‌های زود هنگام، اگر چه سبب خوشحالی بچه و تمایل بیشتر او به خوردن می‌شود، اما در درازمدت باعث بد غذایی و گاهی آلرژی می‌شود. اگر کودک غذای سفره را زودتر از موقع بچشد، دیگر تمایلی برای خوردن غذاهای بی‌نمک و بی‌مزه مخصوص سن خودش نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: همین امر موجب می‌شود که با بی‌اشتهایی کودک بعد از چشیدن غذاها و عدم تمایل به خوردن شیر یا غذاهای دوره سنی خودش، با کاهش وزن نیز مواجه شود. شروع هر غذایی در یک سن خاص انجام می‌شود و غذاهایی که خارج از لیست غذایی کودکان باشد به صلاح نیست و کم وزنی را به همراه دارد.
وی بیان کرد: این بی‌اشتهایی کودک در سنین بالاتر نیز همراه او خواهد بود تا جایی که دوست دارد با تنقلات مختلف و چشیدن طعم‌های شور و ترش و شیرین از غذا خوردن دوری کند و سلامت خود را به مخاطره اندازد.
منبع : ایسنا

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان 1 میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *