پارکینسون را بیشتر بشناسید

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی اختلال مغزی است که با گذشت زمان بدتر می شود. این باعث می شود سلولهای عصبی در قسمتی از مغز به نام توده سیاه بمیرند. این قسمت از مغز برای کنترل حرکت مهم است. به همین دلیل است که افراد مبتلا به پارکینسون اغلب حرکات غیر طبیعی را نشان می دهند. درمان ها می توانند به علائم کمک کنند ، اما هیچ راهی برای کند کردن سرعت و یا برعکس کردن شرایط وجود ندارد.

چه عواملی باعث آن می شود؟

هیچ کس دقیقاً نمی داند که چرا یک شخص مبتلا به پارکینسون می شود. احتمالاً به دلیل ترکیبی از چیزها از جمله ژن ها و قرار گرفتن در معرض سموم خاص است. معمولاً هیچ راهی برای پیش بینی اینکه چه کسی به پارکینسون مبتلا می شود یا چرا وجود ندارد.

چه کسی به پارکینسون مبتلا می شود :

زن و مرد هر دو در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون هستند اما در مردان 1.5 برابر بیشتر است. همچنین در افراد مسن رایج تر است. از هر 100 مورد فقط 4 نفر در افراد زیر 50 سال اتفاق می افتد. هر سال حدود 60،000 نفر در ایالات متحده متوجه می شوند که دارای پارکینسون هستند. حدود 1 میلیون نفر در ایالات متحده و 10 میلیون در سراسر جهان این شرایط را دارند.

علائم بیماری پارکینسون :

لرزش:

لرزش معمولاً از یک اندام شروع می شود ، اغلب دست یا انگشتان دست، ممكن است انگشت شست و سبابه به جلو و عقب و روی هم می لغزند، ممکن است دست شما هنگام استراحت بلرزد.

حرکت آهسته (برادی کینزی):

با گذشت زمان ، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند کرده و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر کند. ممکن است مراحل قدم زدن شما کندتر شود. ممکن است خارج شدن از صندلی کاری دشوار باشد. ممکن است هنگام راه رفتن پاهای خود را بکشید.

عضلات سفت و سخت :

سفتی عضلات ممکن است در هر قسمت از بدن شما رخ دهد. عضلات سفت می تواند دردناک باشد و دامنه حرکت شما را محدود کند.

اختلال در تعادل:

ممکن است در نتیجه بیماری پارکینسون دچار عدم تعادل شوید.

از دست دادن حرکات خودکار:

ممکن است توانایی انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن ، لبخند زدن و … کاهش داده شود.

گفتار تغییر می کند:

ممکن است آرام ، آهسته و یا با تردید صحبت کنید.

نوشتن تغییر می کند:

ممکن است نوشتن دشوار باشد و نوشتن شما ممکن است کوچک به نظر برسد.

پارکینسون یک بیماری پیشرونده است. این بدان معنی است که معمولاً علائم شما به مرور زمان وخیم تر می شوند. علائم پارکینسون نیز در افراد مختلف متفاوت است. چه سرعت وخیم تر می شود و چه شدت آن می تواند بسیار متفاوت باشد. علائم اولیه ممکن است به راحتی نادیده گرفته یا رد شود. آنها ممکن است از یک طرف بدن شما شروع شده و در طرف مقابل نمایان شوند.

منبع:بیتوته

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …