هر مشکل ناخن، نشان از یک بیماری دارد

ناخن بخشی از دستگاه پوششی بدن است. بخش‌های دیگر این دستگاه شامل پوست، مو و غشاهای مخاطی هستند.صفحات حفاظتی که ناخن نامیده می‌شوند، انتهای انگشتان دست و پا را می‌پوشانند. ناخن ها اساسا از کراتین که یک پروتئین درشت مولکول در مو و پوست است، تشکیل شده‌اند.ناخن ها از ماتریکس که زیر یک چین پوستی به نام کوتیکول قرار دارد و از لانولا (ماهک) که منطقه‌ای هلالی شکل در قاعده ناخن است، رشد می‌کنند.

رنگ ناخن های شما

1- ناخن های زرد :

 

در بیشتر موارد، ناخن های زرد نشان دهنده عفونت قارچی هستند. اگر به موقع درمان نشود ، این وضعیت ممکن است وخیم تر شود و ممکن است ناخن های شما حتی یک رنگ مایل به سبز به دست بیاورند و فرو ریخته شوند. از دیگر دلایل احتمالی رنگ زرد می توان به پیری ، مشکلات ریوی ناشی از استعمال دخانیات و استفاده مکرر از ناخن های اکریلیک با کیفیت پایین اشاره کرد.

2- ناخن های سفید :

 

ناخن های سفید با نوار صورتی در قسمت بالا (یا ناخن های تری ) می تواند نشانه نارسایی احتقانی قلب ، نارسایی کلیه ، دیابت و برخی مشکلات کبدی مانند هپاتیت یا سیروز باشد. گاهی اوقات ناخن های تری نیز ممکن است در اثر پیری ایجاد شود.

3- ناخن های کم رنگ:

 

اگر ناخن های شما بسیار کم رنگ است ، احتمالاً دچار کمبود تغذیه ای یا مشکل گردش خون هستید که مانع از رسیدن خون به نوک انگشتان شما می شود. در موارد شدید ، این حتی ممکن است منجر به کم خونی یا فقر آهن در خون شما شود.

4- ناخن های قرمز تیره:

 

ناخن های قرمز تیره ممکن است نشان دهنده بیماری قلبی باشد. اگر قرمزی به طرف ناخن ها و کوتیکول های شما گسترش یابد، این ممکن است نشانه بیماری خود ایمنی به نام لوپوس باشد.

5- بنفش شدن ناخنها :

 

ناخن های مایل به آبی یا بنفش معمولاً بدان معنی است که بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند. از دیگر دلایل احتمالی می توان به مشکلات قلبی و مشکلات ریه مانند آمفیزم و برونشیت مزمن اشاره کرد.

6- رنگ های دیگر ناخن :

 

رنگ های دیگر ناخن های شما ممکن است نشانه مشکلات مختلف سلامتی باشد. به عنوان مثال ، اگر ناخن های شما قهوه ای می شوند ، این ممکن است نشانگر ابتلا به بیماری تیروئید یا مشکلات تغذیه ای باشد.

ناخنهای رنگی خاکستری معمولاً با مصرف برخی از داروهای بدون نسخه مانند قرص ضد مالاریا ایجاد می شوند.

بافت ناخن های شما :

1- ناخن های ترک خورده معمولاً با کم کاری تیروئید مرتبط هستند ، شرایطی که تیروئید شما کم کار است. ناخن های خشک و خرد شده نیز ممکن است نشانگر کمبود ویتامین A ، C و ویتامین B7 باشد که به عنوان بیوتین نیز شناخته می شود. یکی دیگر از دلایل احتمالی این مشکل ناخن استفاده بیش از حد لاک ناخن است.

2- خطهای عمودی معمولاً مانند علائم چین و چروک روی صورت شما علامت طبیعی پیری است . اما اگر در سنین جوانی برجسته تر شوند ، این ممکن است به این معنی باشد که شما از ویتامین B12 یا کمبود منیزیم رنج می برید.

3- خطهای افقی معمولاً نتیجه ضربه مستقیم به ناخن شما هستند. با این حال ، اگر آنها را همزمان در بیش از یک ناخن مشاهده کردید ، ممکن است نشانه بیماری جدی مانند تب سرخچه یا ذات الریه باشد.

4- ایجاد حفره روی ناخن ممکن است نشان دهنده مشکلات پوستی مانند پسوریازیس ، اگزما و درماتیت باشد. همچنین ممکن است نشانه اولیه اختلالات بافت همبند شامل آرتروز التهابی باشد ، بیماری که بر مفاصل شما اثر می گذارد.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *