نانو حامل‌های هوشمند به جنگ بافت‌های سرطانی می‌روند

نانو حامل‌های هوشمند به جنگ بافت‌های سرطانی می‌روند

محققان کشور موفق شدند نانو حامل‌های هوشمندی را طراحی کنند که با سنتز این نانوحامل‌ها به طور مستقیم، داروهای ضد سرطان به بافت‌های سرطانی منتقل می‌شوند.
حامد همیشه‌کار، دانشیار داروسازی صنعتی مرکز تحقیقات کاربردی-دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی اظهار داشت: داروهای ضد سرطان، در هنگام ورود به بدن، علاوه بر بافت سرطانی، سایر بافت‌های بدن را نیز تخریب می‌کنند. از این رو افرادی که در مراحل شیمی درمانی قرار دارند، عوارض بسیاری را متحمل می‌شوند.
وی افزود: بافت‌های سرطانی، به دلیل رشد سریعی که دارند، عروق خونی آنها با دیگر عروق بدن تفاوت دارد و به همین دلیل نانو ذرات در عروق سرطانی از نفوذپذیری بیشتری برخوردارند.
این محقق کشور در خصوص چگونگی عملکرد نانو حامل‌های هوشمند گفت: این طرح با سنتز نانو حامل‌های هوشمند که قابلیت بارگیری و حمل داروهای ضد سرطان را دارند، علاوه بر اینکه کل داروی مصرفی را در بافت‌ سرطانی متمرکز می‌کند، مانع از نابودی و آسیب سایر بافت‌های بدن نیز می‌شود.
وی عنوان کرد: بافت‌های سرطانی در مقایسه با سایر بافت‌های بدن pH پایین‌تری دارند، اسیدی‌تر هستند و به دلیل متابولیسم خاص این بافت‌ها از دمای بالاتری برخوردارند.
همیشه‌کار تصریح کرد: از ویژگی‌های دیگر این نانو حامل‌های هوشمند می‌توان به واکنش‌پذیری آنها در pH پایین و دمای بالا اشاره کرد که تاثیر بیشتری در نابودی بافت‌های سرطانی دارند.
وی یادآور شد: این پروژه که یک طرح میان رشته‌ای بین دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، بر مبنای پایان‌نامه دکتری خانم مرجان قربانی دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه تبریز و دکتر علی اکبر انتظامی، پدر پلیمر ایران و دکتر ناصر ارسلانی، پایه‌گذاری شده است.
منبع:باشگاه خبرنگاران

همچنین ببینید

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *