مهم ترین علل نفخ کردن چیست

آیا احساس نفخ می کنید؟

همه ما گاهی دچار احساس نفخ می شویم، در این شرایط احساس می کنیم شکم مان پر شده است. اما حس پر بودن شکم ارتباطی به پرخوری ندارد. آیا بدن شما آب زیادی در خود حفظ می کند؟ آیا این مسئله به غذایی که می خورید مربوط می شود یا دچار مشکلی شده اید؟

آیا گاز زیاد معده باعث نفخ می شود؟

اکثر افرادی که دچار نفخ می شوند، دارای گازی در بدن هستند که خیلی به آن حساس هستند.

علل احتمالی بروز گاز در بدن

  • سندروم روده تحریک پذیر (زمانی که عصب های روده خیلی فعال هستند)
  • رفلاکس اسید معده (این شرایط مری را تحریک می کند)
  • هموروئید

اگر اغلب دچار نفخ می شوید، با پزشک مشورت کنید.

عوامل دیگر

نمک

بدن به نمک نیاز دارد، اما اکثر ما در مصرف نمک زیاده روی می کنیم. مصرف نمک باعث تجمع آب در بدن می شود و مشکلات جدی تری مانند فشار خون را در پی دارد. برای کاهش مصرف نمک فقط حذف نمکدان از سر سفره کافی نیست، در اکثر موارد بیشترین نمکی که مصرف می کنید در نتیجه خوردن فست فود و سایر غذاهای آماده است.

قبل از خوردن هر غذایی برچسب میزان نمک (salt یا sodium) آن را چک کنید و به یاد داشته باشید اینکه غذایی خیلی طعم شور نداشته باشد، به معنای کافی بودن نمک آن نیست.

مصرف زیاد کربوهیدرات

کربوهیدرات به بدن سوخت می دهد که می تواند به سرعت آن را مصرف کند. اما مصرف زیاد کربوهیدرات در مدت کوتاه باعث می شود آب زیادی در بدن بماند. و هر چه سریعتر کربوهیدرات وارد خون شود، احتمال حفظ آب در بدن بیشتر خواهد شد.

کربوهیدرات های ساده – مانند نان سفید، آب نبات، شیرینی ها و نوشیدنی های بدون گاز – تقریبا بلافاصله واردد خون می شوند. کربوهیدرات های پیچیده – مانند غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات – با سرعت کمتری وارد خون می شوند چرا که هضم آنها کمی بیشتر طول می کشد.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *