در چه مواقعی باید برای ماموگرافی اقدام کنیم؟

برخی از خانم ها ممکن است با افزایش سن به این موضوع فکر کنند که چه زمانی برای انجام آزمایش ماموگرافی مناسب است؟ واقعیت اینجاست که ماموگرافی زمان مشخصی ندارد و بسته به برخی شرایط، انجام آن برای زنان توصیه می‎شود. عوامل زیادی در این موضوع دخیل اند از جمله سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پستان.

یکی از سوالات متداولی که اخیرا در بین افراد پرسیده بیان می‌شود در مورد این موضوع است که چه زمانی باید به طور منظم غربالگری سرطان سینه را شروع کنند؟ آیا اصلا انجام چنین آزمایشی لازم است؟

سازمان های مختلف بهداشتی توصیه می کنند که زنان در سنین 40 تا 50 سالگی ماموگرافی سالانه را شروع کنند. این ماموگرافی غربالگری نامیده می شود. برای این کار لازم است از پزشک خود مشورت بگیرید که با توجه به شرایط شما چه سنی برای شروع عکسبرداری با اشعه ایکس (ماموگرافی) مناسب است.
برخی از علائم هشدار دهنده سرطان سینه که نیاز به انجام غربالگری دارند با کمک ماموگرافی غربالگری صورت می‌گیرد که به تشخیص زود هنگام و درمان به موقع سرطان کمک می‌کند. در اینجا پنج علامت وجود دارد که نشان می دهد بدون توجه به سن شما به انجام آزمایش ماموگرافی نیاز دارید:

توده

یکی از علائم و نشانه های بارز در سرطان سینه، ایجاد تومور در بافت سینه است. این توده ها می‌توانند خوش خیم یا سرطانی باشند و تنها با انجام غربالگری می‌توان به نوع آن پی برد. احساس توده در زیر بغل نیز در برخی موارد می‌تواند نشانه سرطان پستان باشد.
اگر اخیر توده ای را در بافت سینه‌ خود حس کردید که قبلا وجود نداشت، بهتر است به محض اینکه متوجه توده شدید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و در مورد زمان انجام ماموگرافی با ایشان مشورت کنید.

تغییر در اندازه

طبیعی است که سینه ها در طول زمان با نوسانات هورمونی، اندازه شان تغییر کند. با این حال، اگر متوجه تغییر شدیدی در اندازه یا شکل یکی از سینه‌هایتان شدید و این موضوع موجب نگرانی در شما شد بهتر است برای معاینات بیشتر نزد پزشک متخصص حاضر شوید. همچنین اگر تغییر ضخامت در بافت و پوست سینه مشاهده کنید می‌تواند علامت هشدار دهنده ایی برای شما باشد. بنابراین در صورتی این نشانه در شما بروز داده شد توصیه می‌شود آن را جدی گرفته و برای رفع و برطرف کردن این نشانه اقدامات لازم را انجام دهید.

نوک سینه های غیر طبیعی

اگر در حال حاضر به کودک خود شیر نمی‌دهید، نباید از نوک سینه چیزی ترشح شود. ترشحات غیر طبیعی از نوک پستان مانند ترشح خون از آن می‌تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد. علاوه بر آن سایر تغییرات به وجود آمده در نوک سینه که شامل فرورفتگی، قرمزی پوست و التهاب آن، پوسته پوسته شدن یا به طور کلی هر ناهنجاری به وجود آمده در شکل و ظاهر نوک سینه می‌شود. هر کدام از این علائم ممکن است در اثر ابتلا فرد به سرطان سینه ایجاد شده باشد که باید هر چه سریع تر این موضوع را با یک متخصص زنان در میان بگذارید.

تورم

یکی دیگر از علائم سرطان سینه، ضخیم شدن یا همان تورم بخشی از بافت سینه است. این عارضه ممکن است همراه با قرمزی، تحریک پوستی، احساس گرما در سینه و یا فرورفتگی پوست باشد یا ممکن است به تنهایی ظاهر شود.
اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید توصیه می‌شود برای انجام آزمایش ماموگرافی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

درد

گاهی اوقات ممکن است در اثر نوسانات هورمونی بافت سینه حساس شود و درد کمی را تجربه کنید. این موضوع کاملا طبیعی است مانند قبل یا در طی دوران پریود پس جای نگرانی نیست. اگر درد شدیدی در بافت سینه خود حس می‌کنید یا این علامت ناراحت کننده طولانی شده است، می‌تواند نشانه ای از نیاز شما برای انجام آزمایش ماموگرافی باشد.
بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید اکثر افراد  مبتلا به سرطان سینه علائم قابل توجهی ندارند، اما بسیاری از آنها درد یا ناراحتی عمومی را تجربه می کنند که این موضوع باعث می‌شود تا به دنبال دیدگاه های پزشکی و راه های درمانی این عارضه باشند.

دکتر مهسا توکل فلوشیپ فوق تخصصی پستان

دکتر مهسا توکل که به عنوان یکی از برجسته ترین جراحان پلاستیک در تهران شناخته می‌شود، توانسته با مهارت و دانش بالا جایگاه خوبی را بین سایر پزشکان به نام کشور در این عرصه به دست آورد. ایشان دارای بورد تخصص جراحی های زیبایی و فلوشیپ جراحی پستان هستند و خدماتی از جمله ماموپلاستی، بزرگ کردن سینه، درمان سرطان سینه، بازسازی پستان و نمونه برداری از سینه را به بانوان عزیز کشورمان ارائه می‌دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت دکتر مهسا توکل مراجعه کنید.  dr-tavakol.com

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …