قرص آهن معادل چقدر خوراکی است؟

آیا قرص آهن چاق می کند؟

كم خونی ناشی از فقر آهن با افزایش سن ایجاد می‌شود و مصرف هر قرص آهن معادل 4 كیلوگرم گوشت قرمز آ‌هن دارد.

از علل ایجادكننده كم‌خونی می‌توان كمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیكی، بیماری‌های مزمن و مسمومیت‌های دارویی را نام برد.

کم خونی در مناطق شمالی کشور

كم خونی ناشی از فقر آهن در مناطق شمالی كشور به دلیل وجود یك نوع انگل كه به انگل خون خوار معروف است، شیوع بیشتری دارد.

كودكان در سن 2 سالگی به دلیل اینكه در معرض رشد قرار دارند و نیازهای بدنشان به خوبی تأمین نمی‌شود، دچار كم خونی‌های حاد می‌شوند، افزود: كودكان و دانش آموزانی كه دچار كم خونی فقر آهن هستند، همیشه احساس خستگی و ضعف می‌كنند، این افراد اغلب از ورزش و فعالیت‌های بدنی دوری می‌كنند و در هنگام ورزش خیلی زود خسته می‌شوند، در این افراد تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی و بی تفاوتی مشاهده می‌شود.

كم خونی فقرآهن به علت تأثیر بر قدرت یادگیری و كاهش آن، موجب افت تحصیلی دانش آموزان شود كه این دانش آموزان باید از سنین 12 سالگی به بعد هفته ای 4 الی 5 وعده از گوشت در رژیم غذایی خود استفاده كنند.

مادران شیرده باید تا سن یك سالگی كودكانشان قرص آهن مصرف كنند، گفت: مادران باید به صورت مداوم از قرص‌های آهن استفاده كنند، زیرا كودك از مادر تغذیه می‌كند و اگر او دچار كمبود آهن باشد، كودك نیز به این عارضه دچار خواهد شد.

همچنین مادران باردار نیز باید از ماه چهارم بارداری خود تا سن یك سالگی كودكانشان برای پیشگیری از كم خونی مصرف این قرص‌ها را در كنار قرص اسید فولیك ترك نكنند.

منظور از كم‌خونی‌های تغذیه‌ای كم‌خونی‌هایی است بر اثر دریافت ناكافی مواد مغذی ایجاد می‌شوند كه برای درمان كم خونی بهترین و كم خطرترین راه استفاده از مكمل‌های خوراكی است.

درمان کم خونی

درمان با نمك‌های ساده آهن، همچون سولفات آهن خوراكی، كاملاً مؤثر بوده و به شكل قرص، كپسول یا مایع است كه مصرف آن‌ها باید تا چند ماه ادامه یابد. چنانچه این قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند، جذب آنها بهتر و بیشتر صورت می‌گیرد ولی در این حالت می‌تواند موجب تحریك معده و بروز مشكلات گوارشی شود.

عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع، دل پیچه، سوزش قلب، اسهال یا یبوست را می‌توان به حداقل رساند؛ به شرطی كه آهن را به میزان كم مصرف كرده و به تدریج به میزان آن افزود تا به حد مورد نیاز بدن برسد.

بهتر است قرص آهن آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن كاهش یابد. همچنین مادرانی كه قبل از بارداری دچار كم خونی نیستند، باید مصرف آهن را در طول بارداری در برنامه غذایی دارویی خود جای دهند.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *