عوراض داروی فشار خون

داروی فشار خونی که خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش میدهد

متخصصان علوم پزشکی هشدار می‌دهند قرص‌های فشارخونی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.
تحقیقات اخیر حاکیست بیمارانی که از داروهای فشارخون نوع “بازدارنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین” (ACE-inhibitor) استفاده می‌کنند نسبت به بیمارانی که سایر انواع داروهای فشار خون را مصرف می‌کنند، ۱۴ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

این خطر با افزایش طول درمان با این داروها افزایش می یابد. به طوری که افرادی که پنج سال این دارو را مصرف کرده اند با ۲۲ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و افرادی که برای ۱۰ سال این دارو را مصرف کرده اند با ۳۱ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مواجه می شوند.

متخصصان بر این باورند این داروها باعث تجمع نوعی مواد شیمیایی نشانگر التهاب موسوم به “برادی‌کینین” در ریه ها و در نهایت ابتلا به سرطان ریه می شوند.

اما برخی متخصصان دیگر در مورد این یافته ها تردید داشته و خاطرنشان کرده اند که سرطان ریه در این افراد می‌تواند به سادگی به دلیل استعمال سیگار در بیماران همزمان با مصرف این داروها باشد.

از جمله داروهای فشارخون نوع بازدارنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین می توان به رامیپریل، کاپتوپریل، سیلازاپریل و آنالاپریل اشاره کرد. این داروها با کاهش فعالیت آنزیم آنژیوتانسین برای مدت کوتاهی عمل می کنند. با مسدود شدن این آنزیم، رگ های خونی آرام و گشاد شده و فشار خون کاهش می یابد.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

ADHD-treatment-and-death-reduction

کاهش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به ADHD تحت درمان!

مطالعه‌ای جدید در سوئد نشان داد افرادی که از داروهای اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) استفاده می‌کنند، در کل میزان مرگ و میر پایین‌تری دارند. این مطالعه با پیگیری نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به ADHD به مدت ۱۱ سال انجام شده است. این یافته‌ها اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام ADHD را برجسته می‌کند. افراد مبتلا به ADHD که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *