عوارض مرگ‌بار سرخک را جدی بگیرید

عوارض مرگ‌بار سرخک را جدی بگیرید!

گروهی از محققان اعلام کردند که عوارض مرگبار ناشی از عفونت سرخک می‌توانند شایع‌تر از تصور پیشین ما باشند. گزارشی از این مطالعه در نشست سالانه انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا (IDSA) ارائه شده است.
به‌گفته محققان، با این‌که بیماری سرخک معمولا طی یک دوره دوهفته‌ای از بین می‌رود، اما در بعضی از موارد می‌تواند به مغز سرایت کند. در این وضعیت، بیماری سرخک می‌تواند تا چندین سال خاموش بماند و بعد در قالب نوعی اختلال پیش‌رونده و ناتوان‌کننده مغز به‌نام پان‌انسفالیت اسکلروزان تحت حاد (SSPE) بروز پیدا کند.
تا پیش از این مطالعه تصور می‌شد که SSPE فقط در هر ۱۰۰ هزار مورد اتفاق می‌افتد، اما شواهد علمی اخیر نشان می‌دهند که این رقم بسیار کمتر از است. درواقع، یک نفر از هر ۱۴۰۰ کودکی که قبل از ۵ سالگی به بیماری سرخک مبتلا می‌شوند، درنهایت به SSPE هم مبتلا می‌شود. این میزان در نوزادان زیر یک سال به یک نفر از هر ۶۰۰ نوزاد می‌رسد.
دکتر جیمز چری، از مسئولان مطالعه و از اعضای دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «SSPE، یکی از عوارض دیررس بیماری سرخک است. درواقع، فرد به سرخک مبتلا می‌شود، بعد بهبود پیدا می‌کند و سال‌ها بعد (به‌طور میانگین حدود ۱۰ سال) مشکل شروع می‌شود. این خطر کم است،‌ اما قطعی است. بنابراین، همه کودکان باید در مقابل سرخک واکسینه شوند تا این عفونت به کودکان خردسال سرایت پیدا نکند».
منبع:Web MD

Age-of-IBD

بیماری التهابی روده از چه سنی شروع می‌شود؟

بیماری التهابی روده (IBD) گروهی از بیماری‌های مزمن روده است که با التهاب مداوم دستگاه گوارش مشخص می‌شود. این بیماری می‌تواند در هر سنی بروز کند اما تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین موارد ابتلا در رده حساس ۱۵ تا ۲۹ سالگی، یعنی اوایل بزرگسالی، تشخیص داده می‌شود. اگرچه علت دقیق IBD هنوز ناشناخته است، اما محققان بر این باورند که …