عوارض جسمی و روحی خانه‌نشینی در سالمندان

 عوارض جسمی و روحی خانه‌نشینی در سالمندان

سو تغذیه، مشکلات مفصلی، ناامیدی، بی‌خوابی و افسردگی برخی از مشکلات مهمی است که سلامت سالمندان را تهدید می‌کند.

 سالمندان خانه نشین به دلیل کاهش فعالیت، قدرت عضله و مفصل خود را از دست می دهند و در صورتی که این روند طولانی باشد، مفصل به اصطلاح دچار یخ زدگی می شود و سالمند احساس درد می کند.

 دومین معضل مهم سالمندان خانه نشینی

وقتی سالمندی خانه نشین می شود، در تهیه، پخت و حتی میل کردن غذا با مشکل مواجه می شود و چون تغذیه مناسبی ندارد، دچار سوءتغذیه و کمبود انواع ویتامین های ضروری می شود.

یکی دیگر از معضلات بزرگ سالمندان، افسردگی است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار شایع است و عمده این مشکل نیز به دلیل تنهایی و انتظار داشتن از دیگران ایجاد می شود که البته ابتلا به افسردگی تنها خاص سالمندان نیست و انسان های سالم نیز در نتیجه دو عامل یاد شده دچار افسردگی می شوند.

 تبعات درمان نشدن افسردگی

وقتی افسردگی مدت زیادی طول می کشد، مقاومت بدن کاهش پیدا کرده و سالمند در معرض ابتلا به بیماری های جسمی و روحی قرار می گیرد و باعث خودکشی آنان می شود که این رفتار ناپسند اغلب در میان سالمندان اروپایی و آمریکایی مشاهده می شود؛ این در حالی ست که اگر افسردگی بموقع درمان شود، از بسیاری از عوارض ناشی از آن جلوگیری می شود.

راه حل پیشنهادی

سالمندان باید روابط اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنند،  دیدار با اطرافیان، همسایگان، مددکار اجتماعی و انجام فعالیت های فیزیکی در صورت امکان تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت روحی و جسمی سالمندان خواهد داشت.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Alzheimer-and-exercise

تاثیر شگفت انگیز ورزش بر مغز | کاهش خطر آلزایمر و بهبود حافظه

ورزش آلزایمر را درمان نمی کند اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری و در نتیجه داشتن زندگی با کیفیت بهتر کمک کند. علاوه بر تاخیر در پیشرفت، برخی مطالعات حاکی از آن است که ورزش حتی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد. ورزش های هوازی مانند پیاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *