عوارض افزایش سن برای بانوان

عوارض افزایش سن برای بانوان

همه ی خانم ها از پیری میترسند و دوست ندارند پیر شوند ولی بیشتر آن ها علاوه بر از دست دادن جذابیت از عوارض پیری و تحمل دردهای این دوران هراس دارند. پیری واقعا برای خانم ها سخت است چرا که افزایش سن باعث میشود تا هم عوارض یائسگی را تحمل کنند و هم از زایمان های مکرر متحمل درد و سختی شوند. به طور معمول عوارض افزایش سن متوجه اندام های تناسلی میشود که در ادامه به بررسی این عوارض و راه حل های آن میپردازیم.
یکی از عوارض زایمان‌های مکرر و افزایش سن‌، شلی عضلات کف لگن و واژن و همین‌طور تیره شدن پوست لابی‌ها و چروک شدن و شلی و افتادگی واژن و عضلات داخل واژن است. به علت قرار گرفتن واژن در مجاورت مجرای ادرار و مقعد، درحالی که واژن شل باشد احتمال آلودگی و انتشار عفونت از یک ارگان به ارگان دیگر خیلی شایع‌تر است. مثلا یک عفونت واژینال ساده در صورت شل و باز بودن دهانه واژن سریعا باعث عفونت‌های مکرر ادراری و مثانه می‌شود بنابراین ناهنجاری‌های ظاهری دستگاه تناسلی باید هر چه سریع‌تر درمان شود و‌گرنه سبب عفونت‌های مکرر ادراری و مشکلات عدیده‌ای از‌جمله پرولاپس در موارد پیشرفته می‌شود که مستلزم یک جراحی بزرگ و پیچیده است.
** تغییر دیگری که در افزایش سن به‌جز افتادگی و شلی عضلات کف لگن و واژن ایجاد می‌شود هیپرتروفی و بزرگ شدن لابیا خارجی ‌(‌labia major) و همین‌طور لب‌های داخلی یا لابیا مینور (labia minor‌) است. بزرگ شدن لابیا ماژور و لابیا مینور (‌لب‌های داخلی و خارجی مهبل‌) علاوه بر ایجاد مشکلات ظاهری مثل تیرگی شدید لابی‏ها و کشاله ران که ظاهر بسیار ناخوشایندی دارد‌، درد و اختلال هنگام رابطه زناشویی را نیز سبب می‌شود همچنین به‌دلیل نگه داشتن رطوبت زیاد در لابیاهای بزرگ و چروکیده و سبب ایجاد عفونت‌های تکرار شونده میکروبی و قارچی و E.COIL را سبب می‌شود.
راه‌حل چیست؟
جوانسازی یا rejuvenation ناحیه تناسلی در‌راستای اصلاح این‌گونه مشکلات است. عمل vaginoplasty (‌جراحی تنک کردن واژن‌) روشی است که عضلات شل و افتاده داخل واژن را ترمیم کرده و به حالت قبل زایمان بر‌می‌گردانیم‌. این جراحی‌ها در اتاق عمل و زیر بیهوشی انجام می‌شود. اما امروزه با کمک لیزر واژینال به‌صورت سر‌پایی بدون نیاز به جراحی‌، بیهوشی و درد در چند جلسه انجام داد‌.
منبع: الو دکتر

همچنین ببینید

Exercise-and-obesity

چرا ورزش در ساعات پایانی روز برای افراد چاق فواید بیشتری دارد؟

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله Diabetes Care در 10 آوریل 2024، نشان می دهد که ورزش عصرگاهی برای افرادی که با چاقی زندگی می کنند، ممکن است بیشترین فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. این مطالعه بر روی تقریباً 30000 فرد چاق بالای 40 سال، از جمله تقریباً 3000 نفر مبتلا به دیابت نوع 2، به مدت هشت سال انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *