Statins

علم جدید در پیشگیری از سرطان: استاتین‌ها مانع از رشد تومور می‌شوند!

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد داروهای ارزان‌قیمت کاهش کلسترول به نام «استاتین» ممکن است در پیشگیری از سرطان هم موثر باشند.

استاتین‌ها علاوه بر کاهش کلسترول، خاصیت ضدالتهابی نیز دارند. از آنجا که التهاب مزمن با برخی سرطان‌ها مرتبط است، دانشمندان امیدوارند استاتین‌ها با کنترل التهاب بتوانند از بروز این سرطان‌ها جلوگیری کنند.

البته این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است و روی انسان‌ها آزمایش نشده اما نتایج امیدوارکننده است. محققان در مطالعه‌ای روی موش‌ها، با استفاده از پیتاواستاتین (نوعی استاتین) موفق به سرکوب مسیر التهابی مرتبط با سرطان لوزالمعده شدند.

همچنین، بررسی وضعیت بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده نشان داد افرادی که پیتاواستاتین مصرف می‌کردند، ریسک ابتلا به التهاب مزمن پانکراس و سرطان لوزالمعده در آن‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته بود.

با این حال، متخصصان قلب و عروق تاکید می‌کنند که شواهد قطعی در مورد تاثیر استاتین‌ها بر پیشگیری از سرطان در انسان وجود ندارد و مطالعات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

اگر نتایج این تحقیقات در آزمایش‌های انسانی نیز تایید شود، استاتین‌ها می‌توانند به روشی ارزان، ایمن و در دسترس برای پیشگیری از سرطان با سرکوب التهاب مزمن تبدیل شوند.

داروهای لاغری جدید ممکن است باعث کمبود مواد مغذی شوند!

داروهای GLP-1 مانند اوزمپیریک، وگویی و زپباند می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند اما ممکن است باعث کمبود مواد مغذی شوند. مصرف پروتئین، ویتامین B12، D، آهن و کلسیم کافی در حین مصرف این داروها ضروری است. کاهش وزن با داروهای GLP-1 می‌تواند خطر کمبود مواد مغذی را افزایش دهد زیرا باعث کاهش شدید مصرف غذا می‌شود. کمبود پروتئین، ویتامین …