علل و درمان بیماری تحلیل لثه ها

تحلیل لثه عنوان بیماری‌ای در لثه است که در آن لبهٔ بافت نرم لثه به مرور زمان از موقعیت اولیه خود روی تاج دندان به سمت ریشهٔ دندان عقب می‌رود که نهایتاً به عریان‌شدن سطحی از ریشهٔ دندان منجر خواهد شد.

تحلیل لثه معمولاً در افراد بزرگسال و پس از دورهٔ جوانی رخ می‌دهد، با این حال در کودکان هم ممکن است مشاهده شود. رعایت نکردن بهداشت یا افراط در آن و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن از عوامل شناخته‌شدهٔ تحلیل لثه هستند.

خطرات بروز تحلیل لثه :

آنچه باعث می‌شود تحلیل لثه مضر و خطرناک باشد نحوه‌ی ایجاد شکاف بین خط لثه و دندان است، که منجر به آشکار شدن ریشه‌ی دندان خواهد شد. به مرور زمان، باکتری‌ها در این شکاف‌ها انباشته می‌شوند، که برطرف کردن آنها را حتی با بهترین مسواک‌های برقی در بازار دشوار خواهد کرد. این مشکل آنقدر وخیم خواهد شد که استخوان و بافت پیرامون دندان آسیب خواهند دید، تا جایی که دندان لق خواهد شد و در نهایت خواهد افتاد.

 علل تحلیل لثه:

بیماری پیرادندانی :

بیماری بافت‌های نگهدارنده‌ دندان و عفونت باکتریایی دهان می‌تواند بافت لثه و استخوان‌های پشتیبان را خراب کند.

ژنتیک :

برخی از افراد به سادگی مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند، فارغ از اینکه چقدر خوب از دندان‌های خود مراقبت می‌کنند.

 روال مسواک‌زدن :

اگر خیلی سفت مسواک زده شود و یا از روش مسواک‌زدن اشتباه استفاده شود. این روال های غلط مسواک‌زدن مینای دندان را از بین برده و موجب تحلیل لثه‌ها می‌شود.

 بهداشت دهان و دندان :

بهداشت ضعیف دهان و دندان، زمانی‌که به طور مرتب دندان‌ها مسواک زده نشود و نخ‌دندان کشیده نشود. پلاک ایجاد شده بر روی دندان می‌تواند زمینه‌ی ایجاد بیماری لثه را فراهم کند، که به نوبه‌ی خود موجب تحلیل رفتن لثه می‌شود.

 استفاده از دخانیات :

سیگار کشیدن و جویدن دخانیات می‌تواند باعث تشکیل پلاک دندان می‌شود.رفع این پلاک‌ها، بدون یک روال مداوم برای بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن دقیق دندان امکان‌پذیر نیست.

دندان قروچه :

دندان قروچه و وارد کردن فشار بیش از حد به دندان‌ها می‌تواند باعث تغییر مکان دندان شده و لثه‌ها را تحلیل ببرد.

تغییرات هورمونی:

تغییرات سطح هورمون در زنان می‌تواند حساسیت لثه‌های آنها را افزایش داده و باعث بالا رفتن خطر تحلیل رفتن لثه‌ها شود.

پیرسینگ یا ایجاد سوراخ در بدن : اگر بر روی لب‌ها یا زبان خود پیرسینگ انجام داده باشید.

دندان‌های کج‌شده :

اگر دندان‌ها به صورت یکسان در کنار هم قرار نگرفته باشند. آنگاه ممکن است بر روی قسمت‌هایی از لثه و استخوان فشار زیادی وارد شود، که در نهایت می‌تواند باعث تحلیل رفتن لثه شود.

علائم تحلیل رفتن لثه‌ :

بارزترین علامت تحلیل رفتن لثه، تغییر مکان قابل‌مشاهده بافت لثه به سمت پایین ریشه دندان است، که باعث می‌شود قسمت زرد دندان نمایان شود. نشانه‌های دیگری نیز در ارتباط با تحلیل لثه وجود دارد، اما درهرصورت نمایان شدن ریشه دندان معمولاً رخ می‌دهد. بر حسب اینکه عامل خطر تحلیل لثه چه باشد، منطقه تحلیل لثه ممکن است به یک دندان یا بخشی از دهان محدود باشد و یا اینکه در سراسر دهان گسترش یابد.

حساس شدن لثه

نمایان شدن رنگ زرد ریشه دندان

لکه لکه شدن دندان

حساس شدن به پوسیدگی

دندان‌های بلند

فضاهای خالی بین دندان‌ها

گیر کردن تکه های مواد غذایی

پیشگیری از عقب رفتگی لثه یا تحلیل لثه :

از مسواکی با برس نرم استفاده کنید.

دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از شوینده‌های ضدباکتری برای کنترل باکتری‌هایی استفاده کنید که سبب ایجاد رسوب در اطراف دندان‌ها و خط لثه‌ها می‌شوند.

برای تمیز کردن رسوبات دندانی به پزشک مراجعه کنید. و اگر مبتلا به دیابت هستید حتماً دندانپزشک‌تان را از بیماری‌تان مطلع کنید.

بطور منظم دهان‌تان را بررسی کنید و اگر اثری از تورم، زخم یا خونریزی لثه مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید.

 جلوگیری از تحلیل لثه, علت و درمان تحلیل لثه

بارزترین علامت تحلیل لثه تغییر مکان قابل‌مشاهده بافت لثه به سمت پایین ریشه دندان است

درمان تحلیل لثه :

اولین قدم برای درمان، از بین بردن عامل اصلی ایجادکننده مشکل است. زمانی که عوامل سیستمیک و موضعی حذف شود، مشکل بیمار هم تا حد زیادی برطرف خواهد شد و در بسیاری مواقع حتی به درمان خاصی هم نیاز نداریم. در صورتی که مشکل همچنان ادامه داشته باشد هم با نظر دندانپزشک می‌توانید از روش‌های درمانی مختلف کمک بگیرید.

پیوند لثه عمل جراحی است که در صورتی که لثه‌ها تحلیل رفته باشند توسط یک پریودنتیست (متخصص بیماری‌های لثه) انجام می‌شود. در این مرحله شما قادر به دیدن ریشه‌ی دندان‌های خود هستید زیرا لثه‌ها کل دندان را پوشش نمی‌دهند. انجام این جراحی می‌تواند از ادامه تحلیل لثه جلوگیری کند، همچنین می‌تواند مانع از دست رفتن بخشی از استخوان و افتادن دندان‌ها و نیز پوسیدگی آنها شود.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

The best-age-for-jaw-and-face-surgery

بهترین سن برای جراحی فک و صورت

یک متخصص جراحی فک وصورت گفت: ایده ال ترین سن انجام جراحی فک و صورت را ۱۸ الی ۲۰ سالگی است. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کریمی، در گفت‌وگو با رادیو سلامت، با بیان اینکه اگر ارتودنسی خوب انجام شود، استخوان‌ها را هم جابجا می‌کند، افزود: جراحی باعث صاف شدن فک می‌شود. اول باید دندان‌ها با ارتودنسی ردیف شوند، سپس جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *