علل ، علایم و درمان سل استخوان

سل یک بیماری بسیار عفونی است که توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود . این یکی از 10 دلیل اصلی مرگ در سراسر جهان است. سل قابل پیشگیری است و اگر در صورت انقباض و تشخیص زود هنگام ، به طور کلی قابل درمان است.

سل در درجه اول بر ریه ها تأثیر می گذارد ، اما در بعضی موارد می تواند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد. هنگامی که سل گسترش می یابد ، به آن سل خارج سلول (EPTB) گفته می شود. یک شکل از EPTB سل استخوان و مفاصل است. سل استخوان به سادگی نوعی سل است که بر ستون فقرات ، استخوان های بلند و مفاصل تأثیر می گذارد.

در ایالات متحده ، فقط حدود 3 درصد از کل موارد سل بر سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارد . از بین این موارد ، ستون فقرات بیشتر مبتلا می شود. بنابراین ، در صورت وجود سل استخوان ، احتمالاً آن را در ستون فقرات خود دارید. با این حال ، سل ممکن است بر استخوانهای بدن تأثیر بگذارد.

علل بروز سل استخوان :

سل استخوان هنگامی رخ می دهد که سل در ریه ها منقبض می شود و در خارج از ریه ها گسترش می یابد. سل به طور معمول از طریق شخص به شخص دیگر پخش می شود. بعد از اینکه سل در ریه ها منقبض شد ، می تواند از طریق خون از ریه ها یا غدد لنفاوی به استخوان ها ، ستون فقرات یا مفاصل راه پیدا کند. سل استخوان معمولاً به دلیل دارا بودن عروق غنی در وسط استخوان های بلند و مهره ها شروع می شود.

سل استخوانی نسبتاً نادر است ، اما در چند دهه اخیر شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه تا حدودی در نتیجه شیوع ایدز افزایش یافته است. تشخیص بیماری سل استخوانی دشوار است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.

علایم سل استخوان :

تشخیص علائم سل استخوان تا زمان پیشرفت آن همیشه آسان نیست. سل استخوان به ویژه سل نخاعی تشخیص آن دشوار است زیرا در مراحل اولیه بدون درد است و ممکن است بیمار علائمی را نشان ندهد. وقتی سرانجام سل تشخیص داده شود ، علائم و نشانه ها معمولاً بسیار پیشرفته است.

علاوه بر این ، گاهی اوقات این بیماری در ریه ها می تواند خنثی باشد و بدون آنکه بیمار بداند سل وجود دارد ، گسترش می یابد. با این وجود ، هنگامی که یک بیمار مبتلا به سل استخوان منقبض شد ، علائمی وجود دارد:

• درد شدید کمر

• ورم

• سفتی، سختی

• آبسه

هنگامی که سل استخوان پیشرفته تر است ، برخی از علائم خطرناک عبارتند از:

• عوارض عصبی

• پاراپلژی / فلج

• کوتاه شدن اندام در کودکان

• ناهنجاری های استخوانی

همچنین ، بیماران مبتلا به سل استخوان ممکن است علائم طبیعی سل را تجربه کنند و یا نداشته باشند ، که شامل موارد زیر است:

• عرق شبانه

سل استخوان و مفصل, سل استخوان چیست
راههای درمان سل استخوان

درمان سل استخوانی :

در حالی که سل استخوان می تواند به برخی از عوارض جانبی دردناک منجر شود ، این آسیب معمولاً در صورت درمان زود هنگام با مصرف صحیح داروها قابل برگشت است. در بسیاری موارد ، جراحی نخاع مانند لامینکتومی (جایی که بخشی از مهره ها برداشته می شود) ضروری است.

داروها اولین خط دفاع برای سل استخوان هستند و دوره درمان می تواند در هر جایی از 6-18 ماه به طول انجامد. درمان شامل موارد زیر است:

• داروهای ضد سل مانند ریفامپین ، ایزونیازید ، اتامبوتول و پیرازامین آمید

• عمل جراحی

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …