علل ، علایم و درمان سرطان مقعد

مقعد

مقعد عبارت است از منفذ باز عضلانی که در انتهای روده بزرگ قرار دارد. مقعد توسط حلقه‌ای عضلانی به نام اسفنکتر کنترل می‌شود که از طریق باز و بسته شدن اجازه کنترل حرکات دستگاه گوارش را فراهم می‌آورد. منطقه‌ای که مقعد را به رکتوم متصل می‌کند کانال مقعدی نامیده می‌شود و حدود ۳ تا ۴ سانتی‌متر طول دارد.

سرطان مقعد بیماری نادری است که می‌تواند در ادامه رشد سرطان روده بزرگ که به مقعد ختم می‌شود بوجود آید. متاسفانه بیشتر تومورهای‌ سرطان مقعد از نوع خاموش می‌باشند؛ به گونه‌ای که به آرامی رشد کرده و از خود علائمی بروز نمی‌دهند تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ و خطرناک شوند. با این وجود اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود، می‌توان از آن پیشگیری و یا حتی آن‌را درمان کرد..

انواع سرطان مقعد :

آدنوکارسینوماها (Adenocarcinoma):

این سرطان‌ها متداول ترین سرطان مقعد می‌باشند که در درون یاخته‌های غدد مولد مخاط ایجاد می‌شود. این یاخته‌ها هنگامی که بطور عادی کار می‌کنند، دیواره‌های داخلی مقعد را روانکاری می‌کنند.

تومورهای کارسینوید (Carcinoid):

این تومورها نوعی تومور مولد هورمون (Neuroendocrine) هستند. اگرچه ممکن است که انواع این تومورها در هر جایی بوجود بیایند، احتمال بوجود آمدن تومورهای carcinoid در روده‌ها بیشتر است تا در درون مقعد. این تومورها معمولا به کندی رشد می‌کنند و ممکن است در ابتدا به عنوان یک تومور خوش خیم پدیدار شوند.

لیمفوماها (Lymphoma):

مربوط به بیماری‌های سیستم مصونیت بدن می‌باشند که در غدد لنفاوی رخ می‌دهند. اما این سرطان می‌تواند در هر بخشی از بدن بوجود آید از جمله در مقعد.

علایم سرطان مقعد:

علامتهایی که با مشاهده حتی یکی از آن‌ها باید فورا به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

• خونریزی از ناحیه مقعد/ مشاهده خون در مدفوع

• یک توده کوچک در اطراف مقعد که با هموروئید اشتباه گرفته می‌شود

• درد، ناراحتی و خارش اطراف مقعد

• زخم اطراف مقعد و انتشار آن به ناحیه‌های اطراف

• تخلیه مخاط ژله ای (موکوس، به ماده‌ای گفته می‌شود که سطح غشاهای مخاطی را پوشانده و از حالتی لغزنده برخوردار است. این ماده، معمولاً توسط غده‌های مخاطی ترشح می‌شوند. مخاط نقش مهمی را در بهبود فعالیت دستگاه گوارش، بافت‌های پوششی، دستگاه تنفس و اندام‌های جنسی برعهده دارد.)

• تغییرات در اجابت مزاج و یبوست طولانی مدت

علت سرطان مقعد

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) :

احتمال بروز سرطان مقعد در افرادی که مبتلا به نوعی عفونت ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی می‌باشند، افزایش می‌یابد. خطر ابتلاء به این ویروس با افزایش تعداد شرکای جنسی فرد افزایش می‌یابد.

فعالیت جنسی:

احتمال بروز سرطان مقعد در افرادی که از طریق مقعد مقاربت داشته‌اند، افزایش می‌یابد. این امر ممکن است به علت افزایش احتمال ابتلاء به ویروس “اچ پی وی ” در ناحیه مقعد باشد.

تضعیف سیستم ایمنی:

سیستم ایمنی بخشی از دفاع بدن در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرطان می‌باشد. احتمال بروز سرطان مقعد در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی می‌باشند مانند افرادی که به دنبال عمل پیوند عضو داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و یا در افراد مبتلا به ایدز، بیشتر است.

سابقه ابتلا به سرطان فردی یا خانوادگی :

کسانی که سابقه‌ی ابتلا به انواع سرطان روده‌ای را در اعضای خانواده یا سرطان دهانه‌ی رحم یا واژن را در خود داشته‌اند، بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان مقعد هستند.هرچند بسیاری از افراد مبتلا به سرطان مقعد این ریسک فاکتورها را نداشته‌اند و علت این بیماری هنوز ناشناخته می‌باشد.

مصرف سیگار :

تنباکو موجود در سیگار خطر ابتلاء به سرطان مقعد را افزایش می‌دهد.

فیستول مقعد :

ابتلا به فیستول مقعدی و مجاری باز شده به سطح پوست اطراف مقعد که ممکن است دچار ترشح مخاطی یا آلوده به مدفوع شود، فرد را در معرض سرطان مقعد قرار می‌دهد.

راههای پیشگیری از سرطان مقعد:

برای پیشگیری از سرطان مقعد باید از عوامل خطر زای آن دوری کرد و با تغییر در شیوه‌ی زندگی، ترک عادات غلط مصرف دخانیات و الکل، تغذیه‌ی سالم و قرار دادن میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه و حذف مواد غذایی خیلی چرب به حفظ سلامتی خود کمک کرد.

واکسیناسیون HPV قبل از آغاز رابطه‌ی جنسی در زندگی و محدود کردن روابط جنسی به یک شریک جنسی مطمئن و همچنین استفاده از کاندوم حین مقاربت در کاهش آسیب احتمالی بسیار مؤثر خواهد بود.

غربالگری سرطان مقعد به عنوان یک عمل پیشگیرانه در انسان‌های در معرض خطر و فاقد علایم و نشانه با هدف کاهش تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا شده و به علت آن می‌میرند، انجام می‌شود.

درمان سرطان مقعد :

شیمی درمانی (کموتراپی):

در این روش داروهای شیمی‌درمانی به صورت وریدی تزریق یا به شکل قرص خوراکی مصرف می‌شوند. شیمی درمانی در سرطان مقعد معمولاً در دو دوره، با فاصله چهار هفته و هر بار به مدت چهار تا پنج روز انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، شیمی درمانی از طریق یک لوله کوچک به نام پیک لاین (PICC) که در بازوی فرد تعبیه شده است انجام می‌شود. این لوله می تواند تا زمان اتمام درمان در محل باقی بماند. مواد شیمیایی در سراسر بدن حرکت می‌کند و سلول‌هایی که با سرعت در حال رشد هستند، مانند سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

پرتو درمانی (رادیوتراپی):

در پرتودرمانی با استفاده از پرتوهای پرقدرت مانند اشعه X و پروتون سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. در طول پرتودرمانی فرد تحت تابش دستگاه‌های پرتودرمانی در مناطق دچار آسیب و سرطان قرار می‌گیرد. تابش ممکن است به بافت سالم اطراف توده نیز آسیب برساند.

جراحي:

پزشکان از روش‌های مختلفی برای حذف سرطان مقعد براساس مرحله سرطان استفاده می‌کنند. جراحی برای برداشتن سرطان در مراحل اولیه مقعد کاربرد دارد. سرطان مقعد بسیار کوچک ممکن است از طریق عمل جراحی برداشته شود. در این روش، جراح تومور و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن را برای احتیاط بر می‌دارد.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

blood-test

انقلابی در تشخیص سرطان روده بزرگ با آزمایش خون

آزمایش خون جدیدی برای سرطان روده بزرگ ساخته شده که می‌تواند در حدود ۸۳ درصد موارد این سرطان را تشخیص دهد. بر خلاف کولونوسکوپی که فرایندی پیچیده و نیازمند آمادگی قبلی است، این آزمایش به سادگی با دادن خون انجام می‌شود و حتی ممکن است بتوانید آن را همزمان با چکاپ منظم خود نزد پزشک انجام دهید. با اینکه این …

یک دیدگاه

  1. خیلی عالی بود موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *