علل ، علائم و درمان قفل شدن زانو

علل قفل شدن زانو :

قفل شدن زانو چندین علت می‌تواند داشته باشد که یکی از مهم‌ترین علل آن ساییدگی‌های کشکک زانو یا کندرومالاسی استخوان پاتلا است که سبب احساس ساییدگی در مفصل کشکک شده و بیمار احساس قفل شدن زانو می‌کند.

آسیب رباط‌های صلیبی:

هر یک از رباط‌های زانو نقش مهمی در حرکات زانو به خصوص انجام حرکات در جهت‌های مختلف دارند. هر ورزش پربرخورد یا حرکت شدیدی که باعث کشیده شدن ساختار این رباط‌ها شود می‌تواند به آن‌ها آسیب رسانده یا باعث پارگی آن‌ها شود که در نتیجه زانو ناپایدار می‌شود.

آرتروز:

قفل شدن مفصل زانو در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل زانو موجب درد شدید ناشی از محدودیت حرکت زانو می‌شود. آرتروز و پیری طبیعی، احتمال قفل شدن زانو را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، غضروفی که استخوان‌های زانو را احاطه کرده است، به‌تدریج فرسوده شده و پاره می‌شود.

ورزش شدید و یا کشیده شدن ماهیچه های ران:

می توانند علت های قفل شدن زانو باشند. هر گونه ضعف یا گرفتگی در ماهیچه های خارجی ران می تواند می تواند باعث اختلال در تعادل کشکک زانو گردد.

علائم قفل شدن زانو :

تب: عفونت مفصل زانو یا آبسه مفصل زانو

درد شدید در هنگام صاف کردن مفصل زانو

محدودیت در حرکت های مفصل

مشاهده درد و ناراحتی در هنگام لمس مفصل زانو

خم کردن مفصل فقط به یک مقدار ثابت و اغلب تا زاویه 45 درجه امکان پذیر است

شنیده شدن صدای سایش و مالش

تشخیص قفل شدن زانو :

آزمایش خون :

در هنگام آزمایش خون مسائل زیر مورد توجه قرار می گیرند:

شمارش سلول های سفید خون

افزایش مقدار سلول های سفید خون می تواند نشانه ای از عفونت مفصل زانو باشد.

فاکتور روماتوئید در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید افزایش پیدا می کند.

نسبت بالای رسوب گلبول قرمز در افراد مبتلا به آرتروز التهابی مشاهده می شود.

بالا رفتن سطح اسید اوریک در خون می تواند نشان دهنده ابتلای فرد به نقرس باشد.

عکس برداری رادیولوژی :

عکس رادیولوژی می تواند به تشخیص ابتلا به آرتروز دژنراتیو (تخریب کننده) در مفصل زانو که می تواند باعث ایجاد محدودیت در حرکت زانو و قفل شدن آن شود، کمک موثر نماید.

بررسی مایع مفصلی:

این مایع از نظر سطح سلول های قرمز خون در حالت خون ریزی مفصل زانو بررسی می شود. همچنین در این حالت مقدار سلول های سفید خون برای تشخیص عفونت مورد توجه قرار می گیرد و سلول های غضروفی (که در موارد ابتلا به استئو آرتریت وجود دارند) و کریستال های اسید اوریک (در بیماری نقرس) مورد بررسی قرار می گیرند.

اسکن ام آر آی (MRI):

این نوع اسکن می تواند در تشخیص ایجاد مشکلات زیر که نقش موثر در قفل شدن زانو دارد، موثر باشد:

پارگی مینیسک

شکستگی یا در رفتن رباط صلیبی

شکستگی یا در رفتن استخوان کشکک

شکستگی تیبیا یا فیبولا در محل مفصل زانو

درمان قفل شدن زانو :

درمان و توانبخشی در قفل شدگی زانو براساس علت به وجود آورنده آن متفاوت است گاه می توان با استفاده از درمان های فیزیوتراپی از جمله تجویز سرما و گرمادرمانی، برق درمانی و تجویز ورزش های ویژه برای تقویت عضلات اطراف زانو به خصوص عضله چهار سر ران و عضلات نزدیک کننده و خم کننده ران ها و نیز تمرینات کششی عضلات خارج ران ها پیش از اینکه مفاصل زانو دچار تخریب شدید و پیشرفته شوند درد بیمار را کاهش و سبب بهبود عملکرد وی شد.

مدیریت خالی شدن زانو به علل زمینه‌ای آن بستگی دارد. در مواردی که آسیب‌دیدگی یا التهاب حاد باعث تورم، درد و خالی شدن زانو شده باشد، انجام اقدامات زیر می‌تواند به کاهش مشکل کمک کند:

استراحت:

استراحت دادن به زانوی آسیب‌ دیده به از بین رفتن تدریجی التهاب زانو کمک می‌کند. همچنین انجام برخی تمرینات ورزشی خاص به بهبود و در تناسب ماندن زانو کمک می‌کند. به صورت تدریجی فعالیت‌های خود را دوباره آغاز کنید.

دارو :

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) می تواند به منظور درمان التهاب، درد و تب همراه با قفل شدن زانو برای بیمار توسط پزشک تجویز شود.

داروهای ریلکس کننده عضلات معمولاً برای کاهش درد زانو، بهبود سفتی آن و شل کردن عضلات زانو استفاده می شود.

تزریق:

اگر شما به آرتروز زانو مبتلا هستید، ممکن است پزشک متخصص تزریق استروئید یا هیالورونان را برای شما تجویز کند. داروهای دیگر که به آنها داروهای تعدیل‌کننده بیماری روماتیسم گفته می‌شود نیز می‌توانند به کاهش درد ناشی از آرتروز مانند پسوریاتیک و روماتیسم مفصلی کمک کند.

گرما و سرما درمانی :

فیزوتراپی برای درمان زانوی قفل شده از تمرین های حرکتی، کششی، ماساژ و دستکاری مفصل زانو استفاده می کند.

استفاده از زانو بند های طبی نیز می تواند برای کاهش علائم آزار دهنده مناسب بوده و همچنین از آن حمایت کند. زانو بند طبی نه تنها زانو را مستحکم تر می کند، بلکه آن را گرم نیز نگه می دارد. برای انتخاب یک زانو بند طبی مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:بیتوته

Arthritis

راهکاری برای درمان آرتروز

محمدرضا حاجی سیدابوترابی فوق تخصص درد اظهار کرد: یکی از راه‌های درمان آرتروز تزریق PRP است؛ برای تهیه PRP خون بیمار گرفته می‌شود و در شرایط کاملاً استریل در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار داده خواهد شد و در مرحله بعدی پلاکت و پلاسمای خون بیمار جدا می‌شود و مجدد تغلیظ می‌گردد که در نهایت ماده به دست آمده PRP …