علائم ضربه مغزی کودکان

ضربه مغزی

دوران کودکی، دوران زمین خوردن و آسیب است. هر کودکی ممکن است در این دوران بر اثر بازی یا ورزش هایی که انجام می دهد دچار آسیب شود. برخی از این آسیب ها از دید والدین خطرناک نیست. اما برخی از این آن ها مانند ضرباتی که به سر وارد می شوند می تواند موجب ضربه مغزی شود. به همین خاطر اکثر والدین از آسیب هایی که به ناحیه سر و گردن کودکشان وارد می شود وحشت دارند. زیرا همان طور که می دانید آسیب های مغزی می تواند عوارض دائمی و شدید داشته باشد. به همین خاطر به همه والدین پیشنهادمی کنیم که برای جلوگیری از عوارض این ضایعه، ضمن تاکید بر رعایت اصول ایمنی به فرزندانشان از علائم ضربه مغزی در کودکان مطلع باشند و بدانند که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند.

ضربه مغزی چیست؟

ضربه مغزی در واقع ضربه ای است که به مغز وارد شده و موجب می شود عملکرد معمول مغز به صورت موقت یا دائم دچار اختلال شده یا به طور کامل متوقف شود. زمین خوردن، تصادفات رانندگی و وارد آمدن ضربه به سر توسط جسمی سخت، از مهمترین عوامل هستند که می توانند به ضربه مغزی منتهی شوند.
ضربه مغزی در کودکان خردسالی که هنوز به حرف نیامده اند، از کودکان زیر سن دبستان، خطرناک تر است. زیرا این کودکان قادر نیستند که نشانه های خود را به زبان بیاورند. بنابراین اگر آسیبی به سر کودکان خردسالتان وارد شده است، دانستن علائم ضربه مغزی در کودکان می تواند در تشخیص این آسیب به شما کمک کند.
گاهی اوقات ضربه مغزی، تا زمانی که آسیب جدی نشود، علائمی را نشان نمی دهد. حتی گاهی علائم ضربه مغزی در کودکان ساعت ها یا حتی روزها بعد از صدمه ظاهر می شوند.
علائم ضربه مغزی در افراد بزرگسال علائم یکسانی دارد. اما این علائم ممکن است در شیرخواران، کودکان نوپا و خردسالان کمی متفاوت تر به نظر برسند.

علایم ضربه مغزی در کودکان

بیشتر ضربات مغزی، ملایم هستند و کودک، هوشیاری خود را از دست نمی‌دهد. ممکن است علایم ضربه مغزی، واضح نبوده و خود را در حد یک سردرد معمولی نشان دهند. اما در همان حال کودک رفتار و حرکاتی غیرعادی خواهد داشت. به طور کل والدین باید مراقب علایم زیر پس از هر ضربه به سر کودک خود باشند.
سردرد، خواب‌آلودگی، احساس اینکه انگار در فضای مه‌آلود است، احساس تهوع یا استفراغ، حساسیت به نور یا صدا، زودرنجی، خوابیدن کم‌وبیش از حد معمول، احساس افسردگی و اندوه کردن، گیجی و اشکال در تعادل، ناتوانی در درست فکر کردن یا تمرکز داشتن
علایم ضربه مغزی بلافاصله پس از ضربه مشاهده نمی‌شود و گاهی اوقات چند ساعت یا حتی چند روز طول می‌کشد تا بروز کنند. خود کودکان متوجه علایم نمی‌شوند، بنابراین والدین باید کاملا هوشیار باشند.
کودکی که ضربه مغزی دیده باشد گیج است و نمی‌تواند به سوال‌ها به درستی پاسخ دهد و گاهی اوقات خاطرات قبل و بعد از ضربه را فراموش می‌کند.

ضربه مغزی در نوزادان و کودکان نوپا

از آنجایی‌که نوزادان نمی‌توانند از احساسات‌شان بگویند، هنگام ضربه به سر آنها، علاوه بر علایم فوق به علایم زیر هم توجه کنید:
– ناتوانی در غذا خوردن و یا نداشتن تمایل به غذا
– گریه مدام و ناراحتی بی‌وقفه
– از دست دادن علاقه به اسباب‌بازی‌ها
– فراموش مهارت‌هایی که تازه یاد گرفته است، مانند هشدار هنگام دستشویی رفتن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که به سر کودک ضربه وارد می شود، بهترین ایده این است که به پزشک مراجعه کنید. اما اگر مشکوک هستید با پرسیدن سوالات زیر می توانید این موضوع را تعیین کنید که آیا کودکتان نیاز به مراجعه به پزشک دارد یا خیر؟
– آیا عملکردهای کودک معمولی است؟
– آیا عکس العمل هایش کندتر از قبل شده است؟
– آیا تغییر رفتاری در کودک وجود دارد؟
– آیا کودک اختلال خواب را تجربه می کند؟
اگر فرزندتان علائم ضربه مغزی را دارد به خصوص اگر این علائم همراه با نشانه های زیر بود حتما به پزشک مراجعه کنید:
– استفراغ دارد.
– بیدار شدن و یا خوابیدن برایش سخت است
– تشنج می کند
– بعد از ضربه ای که به سرش وارد شده است چرت می زند و خواب آلودگی دارد.
اگر پزشک به خونریزی مغزی مشکوک شده باشد معمولا CT اسکن یا MRI تجویز می کند. اگر کودک نامتعادل باشد و مردمک چشم هایش بزرگتر از حالت عادی و همراه با لکه های کوچک سیاه در چشم باشد، می تواند نشان دهد که در اطراف مغز تورم وجود دارد. این موقعیت یک موقعیت اورژانسی است.
منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان 1 میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *