طب سنتی و پاکسازی بدن!

طب سنتی و پاکسازی بدن!

در طب سنتی بر پاکسازی بدن از مواد زائد، تاکید و توصیه فراوانی شده است. یکی از راه‌های پاکسازی بدن در طب سنتی، استفاده طبی و به‌موقع از مسهل‌های مناسب است. از آنجایی که هضم مواد غذایی با پایین آمدن دمای دستگاه گوارش و معده در فصل بهار و تابستان کمی کندتر می‌شود و بدن با گذر از زمستان و مصرف غذاهای سنگین، با افزایش بار معده و روده مواجه خواهد شد، مصرف آش گل‌محمدی یا آش آلو در بهار برای تصفیه معده و روده از مواد زائد، بسیار مفید خواهد بود. در طب سنتی، اعتقاد بر این است که روزه‌داری‌های دوره‌ای هم می‌تواند باعث پاکسازی معده و روده شود. کاهش دوره‌ای مصرف غذا، مخصوصا در روزهای گرم‌تر سال، فشاری را که بر سیستم هضم و جذب مواد غذایی وارد می‌شود، کم می‌کند و به معده و روده فرصت پاکسازی می‌دهد. از این رو، توصیه می‌شود علاوه بر روزه‌داری‌های دوره‌ای، از پرخوری و سیری کامل هم بپرهیزید. هرچه مواد غذایی با حجم بالاتری وارد بدن شوند، تولید مواد زائد هم در بدن افزایش خواهد یافت.
در طب سنتی برای بهره‌مندی از سلامت، پرهیز از غذاهای فرآوری‌شده، چرب، شور یا شیرین صنعتی در کنار خودداری از مصرف بیش از حد و خودسرانه انواع داروهای شیمیایی توصیه می‌شود تا امکان تجمع مواد زائد و سموم در بدن به حداقل ممکن برسد. ورزش روزانه برای افزایش تعریق و دفع مواد زائد نیز از دیگر توصیه‌های طب سنتی برای پاکسازی بدن است.
دکتر محمود خدادوست
متخصص طب سنتیعضو هیئت‌علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

منبع: هفته نامه سلامت

همچنین ببینید

وزارت بهداشت: تا حد امکان در فضای باز تردد نکنید

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به آلودگی هوای تهران به مردم به ویژه کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران مزمن توصیه کرد که تا حد امکان در فضای باز تردد نکنند. عباس شاهسونی؛ رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، از مردم به‌ویژه کودکان، زنان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *