1422

شیوع ۲ نوع آنفلوآنزای متفاوت در ایران

1422

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اقدامات انجام شده برای کنترل و جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسان را تشریح کرد. طی هفته‌های گذشته در اطراف دریاچه شهدای خلیج‌فارس لاشه چند پرنده مهاجر مشاهده و به سازمان مرکزی دامپزشکی منتقل شدند و بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که یکی از پرنده‌ها به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد مبتلا شده بود. از سوی دیگر، حدود سه‌هزار لاشه پرنده بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه بوجاق تلف شدند.

این در حالی است که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و این مساله موجی از نگرانی را در میان مردم به وجود آورده است. براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ارومیه آنفلوآنزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است. ویروس‌های آنفلوآنزا دارای سه نوع تیپ C،B،A است و در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری کند. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوآنزای طیور را با خود جابه‌جا کنند. خوک به‌عنوان میزبان واسط ویرو‌س‌های آنفلوآنزای طیور و پستانداران است. مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری است. رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اقدامات انجام شده برای کنترل و جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسان را تشریح کرد.

محمدمهدی گویا درباره نوع آنفلوآنزای مشاهده شده در پرندگان دریاچه خلیج‌فارس تهران توضیح داد و گفت: نوع آنفلوآنزای پرندگان که در تهران گزارش شده، H۵N۸ است که با موارد آنفلوآنزای پرندگان گیلان تفاوت دارد.

با این حال نگرانی خاصی درباره سرایت آن به انسان وجود ندارد؛ چون تاکنون موردی از ابتلای انسان به این ویروس دیده نشده است. او ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا می‌تواند بین همه انواع پرندگان از جمله طیوری که در مرغداری‌ها هستند، دیده شود. علاوه بر آن این ویروس‌ها می‌توانند تغییر شکل پیدا کنند. گویا درباره اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های مسئول در این زمینه برای کنترل شیوع این بیماری به انسان نیز توضیح داد و گفت: ما تمام کسانی که با این پرندگان در ارتباط بوده‌اند را واکسینه کرده و به آنها داروی پیشگیری داده‌ایم.

علاوه بر آن برای اطمینان از اینکه آنها در خطر نیستند ۱۰ روز تحت مراقبت قرار می‌گیرند. همچنان تاکیدمان بر آن است که مردم باید از شکار، بازی، تماس و خرید لاشه پرندگان وحشی در بازارهای غیرمجاز خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیشتر درباره بیماری‌زایی ویروس آنفلوآنزای H۵N۶ که در منطقه‌ای در گیلان مشاهده شده، اعلام کرده بود که تاکنون فقط ۱۸ مورد از ابتلا به این بیماری در دنیا گزارش شده و همه این موارد نیز در کشور چین اتفاق افتاده است. اگرچه این ویروس توانایی انتقال به انسان را دارد، اما تا امروز این بیماری به جز چین در هیچ‌کشور دیگری مشاهده نشده است.

از بین بردن ویروس آنفلوآنزا با حرارت

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت راه‌های اصلی انتقال ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 را تماس با پرنده آلوده، دست زدن به فضولات، سر بریدن، پر کندن و تماس با ترشحات بدن پرنده آلوده برشمرد. او با اشاره به اینکه حرارت می‌تواند ویروس آنفلوآنزا را از بین ببرد، تصریح کرد: بعید است که این نوع ویروس از راه خوردن منتقل شود و در برخی از کشورها که این ویروس از راه خوردن منتقل شده از راه مصرف گوشت خام بوده که در کشور ما چنین چیزی مطرح نیست.

گویا با بیان اینکه علائم این نوع ویروس ابتدا به شکل سرماخوردگی است و با تب، سرفه، بدن و گلو درد همراه است و پس از آن پیشرفت می‌کند، تاکید کرد: اما در برخی افراد این سرماخوردگی بهبود پیدا می‌کند و در موارد پیشرفت بیماری دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند. به گزارش فارس، او افزود: افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف است، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 هستند که ممکن است دچار ذات‌الریه شوند و میکروب‌های دیگری به بدن آنها وارد شود و بیماری این افراد را تشدید کند که باید در بیمارستان‌ها بستری و ایزوله شوند و تحت درمان قرار گیرند.
منبع:بیتوته

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *