ساخت پانسمانی که زنده است

محققان دانشگاه لیورپول و برستول برای اولین بار نوعی پانسمان زنده را که با استفاده از سلول های بنیادی طراحی و ساخته شده است، روی انسان آزمایش کردند.
این نوع پانسمان که Cell Bandage نام دارد، به طور خاص برای جراحت های زانو ساخته شده است و می تواند فرآیند بهبود جراحت های ورزشی را متحول کند.
پارگی مینیسک یکی از متداول ترین جراحت های زانو است که در 90 درصد موارد در ناحیه سفید مینیسک که فاقد رگ های خونی است، به وقوع می پیوندد. به همین علت ترمیم این نوع جراحت ها بسیار دشوار است.
در اغلب موارد برای درمان این نوع جراحت، بافت های پاره شده به طور کامل برداشته می شوند؛ اما این شیوه درمانی در آینده موجب بروز آرتروز می شود.
نمونه اولیه Cell Bandage روی پنج بیمار داوطلب 18 تا 45 ساله که دچار پارگی مینیسک در ناحیه سفید آن شده بودند، مورد آزمایش قرار گرفت.
فرآیند ساخت این پانسمان شامل برداشت سلول های بنیادی از مغز استخوان بیمار و کشت آنها به مدت دو هفته است. سپس این سلول های بنیادی روی لایه خاصی قرار می گیرند که امکان تحویل آنها را به بافت آسیب دیده فراهم می کند.
پس از آماده شدن، این پانسمان از طریق عمل جراحی در میان بافت آسیب دیده ایمپلنت می شود. سپس بافت غضروف در اطراف پانسمان بخیه می شود تا آن را درجای خود ثابت کند.
با استفاده از این شیوه، بافت مینیسک تمام داوطلبان ظرف 12 ماه پس از ایمپلنت بهبود کامل یافت. پس از 24 ماه سه نفر از داوطلبان کارآیی زانوی خود را کاملا بازیابی کردند و به زندگی عادی بازگشتند اما دو داوطلب دیگر به دلیل پارگی مجدد مینیسک یا بازگشت عوارض پارگی قبلی ناچار به جراحی مجدد و برداشتن بافت آسیب دیده شدند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Stem Cells Translational Medicine منتشر شده است.
منبع :ایرنا

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …