929

زخم های گوارشی علل درمان و راه های پیشگیری

929

زخم های گوارشی، زخم هایی هستند که در پوشش داخلی معده، مری، یا روده کوچک (دئودنوم)، توسعه می یابند و معمولا به علت التهاب ناشی از هلیکوباکترر پیلوری و یا اسید معده بروز می کنند. زخم های گوارشی یک مشکل بهداشتی نسبتا شایع هستند.

سه نوع زخم گوارشی شناخته شده است:

زخم معده یعنی زخمی که در داخل معده توسعه می یابد، زخم مری، و زخم اثنی عشر که در بخش فوقانی روده کوچک به نام دوازدهه گسترش می یابد.

علل:

عوامل مختلف باعث بروز زخم های گوارشی می شوند که همانطور که گفته شد یکی از آنها هلیکوباکتر پیلوری است. یک نوع باکتری که می تواند منجر به عفونت معده و التهاب شود.

استفاده مکرر از آسپیرین، ایبوپروفن، و دیگر داروهای ضدالتهابی بخصوص در زنان بالای 65 سال، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، پرتودرمانی و سرطان معده از علل دیگر بروز این زخم ها هستند.

علائم:

شایع ترین علامت زخم گوارشی سوزش و درد شکمی از ناف تا قفسه سینه است که می تواند طیف خفیف تا شدید داشته باشد. در برخی موارد درد باعث مزاحمت برای خواب شبانه نیز می شود. زخم های گوارشی ممکن است در مراحل اولیه هیچ گونه علامتی نداشته باشند.

با این حال علائم شایع عبارتند از:

تغییر در اشتها

حالت تهوع

مدفوع خونی یا تیره

کاهش وزن بدون علت

استفراغ

سوء هاضمه

درد قفسه سینه

درمان:

درمان زخم های گوارشی به علل زمینه ای آن ربط دارد. اگر تست های تشخیصی نشان دهنده عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، پزشک ترکیبی از داروها که باید برای بیش از دو هفته مصرف کنید، را تجویز می کند. داروها شامل آنتی بیوتیک برای کشتن عفونت و کاهش اسید معده است. شما ممکن است با مصرف این داروها دچار عوارض جانبی جزئی مانند اسهال یا ناراحتی معده ناشی از رژیم آنتی بیوتیکی شوید. اگر این عوارض جانبی قابل ملاحظه بود، باید با پزشک تان مشورت کنید.

اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری در کار نبود، پزشک احتمالا برای شما داروهای آنتی اسید برای هشت هفته و برای کاهش اسید معده و کمک به بهبود زخم تجویز می کند.

عوارض زخم های گوارشی:

زخم درمان نشده گوارشی می تواند به مروز زمان بدتر شود و عوارض جدی تری از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشد:

سوراخ در مخاط معده: گسترش یک سوراخ در آستر مخاط معده یا روده باریک و ایجاد عفونت، اصولا همراه با درد شدید شکمی است.

خونریزی داخلی: زخ می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه خون شود و بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. نشانه هایی از خونریزی معده عبارتند از سبکی سر، سرگیجه، مدفوع سیاه.

این عوارض ناشی از زخم درمان نشده نیاز به اورژانس های پزشکی فوری دارد. همچنین اگر شما دچار:درد ناگهانی و شدید در ناحیه شکم، غش، تعریق بیش از حد، احساس سردرگمی، خون در استفراغ یا مدفوع، لمس سخت شکم، بودید، حتما باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

برخی از زخم ها با این حال مقاوم به درمان هستند و با درمان های تجویز شده بهبود نمی یابند: تولید بیش از حد اسید در معده، حضور یک باکتری به غیر از هلیکوباکتر پیلوری در معده، دیگر بیماری ها مانند سرطان معده یا بیماری کرون، ممکن است زخم معده را به درمان مقاوم کند. پزشک شما ممکن است برای رد کردن سرطان معده و دیگر بیماری های دستگاه گوارش روش هایی دیگر را برای تشخیص و درمان زخم ارائه دهد.

نمادهای پیشگیرانه:

انتخاب شیوه زندگی سالم و عادات خاص می تواند خطر ابتلا به زخم های گوارشی را کاهش دهد:

حذف نوشیدنی های الکلی

عدم مصرف الکل و دارو به صورت توامان

شستن دستها به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت

محدود کردن استفاده از ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسن سدیم

حفظ شیوه زندگی سالم از طریق رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه و سبزی، غلات سبوس دار

ترک سیگار.
منبع:برترین ها

برای نجات سلامت خود چه باید کرد؟ حقایقی درباره CKM

مطالعه جدیدی نشان داده است که ۹۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی ممکن است دچار سندرم قلبی-کلیوی-متابولیک (CKM) باشند. این سندرم یک اختلال سیستمی است که بیماری قلبی، کلیوی، دیابت و چاقی را به هم مرتبط می‌کند و می‌تواند در نهایت به بیماری‌های جدی قلبی عروقی منجر شود. بر اساس این مطالعه، که در مجله معتبر JAMA منتشر شده است، خطر …