رژیم غذایی بدون کربوهیدرات خطرناک است

رژیم غذایی سرشار از چربی و پروتئین و فاقد کربوهیدرات که به رژیم کتوژنیک معروف است به‌عنوان یکی از بهترین برنامه‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد این رژیم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی برای لاغری سریع است. پژوهشگران توصیه می‌کنند افرادی که می‌خواهند رژیم کتوژنیک را امتحان کنند، باید به‌وضوح درک کنند که آیا می‌توانند چنین تغییرات شدید در عادات غذایی را تاب آورده و به‌طور ایمن و سالم آن را اجرا کنند یا خیر؟

رژیم کتوژنیک شامل رژیم کم کربوهیدرات و همراه با چربی و پروتئین بالا است. تقریباً 70 تا 80 درصد از کل کالری دریافتی روزانه در این رژیم غذایی را چربی تشکیل داده و 20 درصد به پروتئین اختصاص‌یافته و 5 درصد باقیمانده نیز از کربوهیدرات‌ها حاصل می‌شوند.

محرومیت از کربوهیدرات بدن را به سمت عارضه‌ای موسوم به کتوسیس سوق می‌دهد. در این حالت، چربی به منبع سوخت اصلی بدن تبدیل می‌شود. با وجود توانایی این رژیم غذایی در کاهش سریع وزن، این رویکرد طرفداران زیادی را در بین متخصصان پزشکی ندارد.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که محرومیت از کربوهیدرات بدن را به سمت عارضه‌ای موسوم به کتوسیس (ketosis) سوق می‌دهد. در این حالت، چربی به منبع سوخت اصلی بدن تبدیل می‌شود.

با وجود توانایی این رژیم غذایی در کاهش سریع وزن، این رویکرد طرفداران زیادی را در بین متخصصان پزشکی ندارد. به گفته پزشکان، کتوسیس با افزایش سطح کتون (ketone) در بدن همراه است که منجر به متابولیسم چربی غیرطبیعی و دیابت قندی می‌شود.

این رژیم غذایی معمولاً به دلیل عدم وجود مجموعه گسترده‌ای از گروه‌های غذایی ضروری که برای سلامتی موردنیاز هستند، توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی شامل دانه‌ها، میوه‌ها و برخی سبزیجات هستند.

پژوهشگران به افراد توصیه می‌کنند که بین کاهش وزن و از دست دادن سلامت کلی، تفاوت زیادی وجود دارد و کاهش وزن نباید به قیمت از بین رفتن سلامتی بدن باشد.

جفری مکانیک (Jeffrey Mechanick)، مدیر بخش پزشکی مرکز بهداشت قلب و عروق بالینی مرکز درمانی مونت سینای (Mount Sinai) در این رابطه اعلام کرد: «من رژیم کتوژنیک را به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم.»

وسنتی مالیک (Vasanti Malik) استادیار تغذیه در دانشگاه هاروارد نیز در رابطه با این رژیم غذایی و استفاده از آن ابراز نگرانی کرده و آن را رژیم غذایی نامناسبی نامید.

وی در این رابطه گفت: «شما باید مراقب خطرات این رژیم غذایی باشید زیرا این مواد غذایی حذف‌شده در رژیم کتوژنیک ازجمله غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، دارای مواد مغذی مفید، ویتامین‌ها، پلی فنول ها و فیبر بوده که برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.»

پژوهشگران معتقدند رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات، بدن را در شرایطی قرار می‌دهد که شروع به مصرف چربی و بافت‌های ماهیچه‌ها کرده و اگرچه این موضوع با کاهش وزن همراه است ولی خطراتی جدی را در پی دارد. درنهایت گفتنی است که ترکیبی از رژیم‌های غذایی دربردارنده همه نیازهای بدن به همراه ورزش می‌تواند بهترین رویکرد برای لاغری به شمار رود و توصیه می‌شود برای کاهش وزن حتماً با متخصصین تغذیه و پزشکان متخصص این حوزه مشورت کرده و از پیروی کردن رژیم‌های غذایی توصیه‌شده در اینترنت یا افراد غیرمتخصص جدا اجتناب کنید.

منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *