دلایلی که باعث بوی بد دهان می شوند

بوی بد دهان را می توان به موارد واقعی و غیر واقعی تقسیم کرد. 85 درصد موارد بوی بد دهان واقعی است، به این معنی که از داخل دهان می آیند. موارد باقیمانده به دلیل اختلالات مری، بینی، گلو، سینوسها، ریه ها یا معده اتفاق می افتد. آنها به ندرت به دلیل شرایط پزشکی اساسی مانند کتواسیدوز یا نارسایی کبد ایجاد می شوند. موارد غیرواقعی زمانی اتفاق می افتد که فرد احساس بوی بد دهان کند، که توسط شخص دیگری قابل تشخیص نیست.

علت بوی دهان

1. بیوفیلم

بیوفیلم شایعترین علت هالیتوز است. این یک غشا ضخیم و چسبنده است که زبان ، لثه و دندان را در بر می گیرد. این می تواند سفید ، زرد و یا قهوه ای مایل به زرد باشد. بیوفیلم از بقایای مواد غذایی ، باکتری ها ، قندها ، سلول های مرده ، پروتئین ها و مواد باکتری قابل هضم تشکیل شده است.

بیوفیلم تولید بو معمولاً در قسمت پشت زبان ، در شکاف بین لثه و دندان و زیر خط لثه مشاهده می شود. بوی حاصل از بیوفیلم ها هنگامی که پروتئین ها از اسیدهای آمینه جدا می شوند تولید می شوند. این اسیدهای آمینه سپس تجزیه می شوند و بو ایجاد می کنند.

2. غذاها

شدت بوی بد دهان می تواند در طول روز متفاوت باشد زیرا غذاهای خاصی وجود دارد که می توانند آن را بدتر یا تشدید کنند. غذاهایی مانند پنیر ، سیر ، پیاز ، ماهی و برخی از گوشت ها می توانند در بوی بد دهان مؤثر باشند. سیر و پیاز حاوی روغنهای تندی هستند که می توانند بازدم کنند و این می تواند باعث بوی بد دهان شود.

با این حال ، برخی از غذاها نیز وجود دارند که می توانند به بهبود بوی بد دهان مانند چای سبز ، سیب ، جعفری ، ماست ، انواع توت ها ، پرتقال ، کرفس ، خیار و برخی از انواع آجیل ها کمک کنند. اقدامات دیگر مانند نوشیدن آب بیشتر ، جویدن آدامس و خوردن نعناع نیز می تواند کمک کند.

3. زبان

زبان محل مشترک برای بوی بد دهان است. باکتری های موجود در زبان می توانند ترکیبات بد بو و اسیدهای چرب را ایجاد کنند. این امر به ویژه در پشت خلفی زبان که در آن می توان مقادیر زیادی از باکتری هایی که به طور طبیعی وجود دارند یافت می شود. این به دلیل موقعیت مکانی آنهاست که به آنها اجازه می دهد بدون دست خوردگی و خشک باقی بمانند.

این یک زیستگاه ایده آل برای باکتری های بی هوازی است که تحت پوشش سلول های مرده و مواد غذایی باقی مانده شکوفا می شود. این باکتری ها به دلیل دارا بودن ترکیبات گوگرد فرار مانند متیل مرکاپتان ، سولفید هیدروژن و غیره می توانند بویی شبیه به “تخم مرغ فاسد” ایجاد کنند.

4. ورم لثه

ورم لثه هنگامی رخ می دهد که شکاف بین لثه و دندان ملتهب شود. این به عنوان پاسخ به بیوفیلم یا پلاک متصل به سطوح دندان اتفاق می افتد. در مراحل اولیه لثه می توان با بهداشت دهان و دندان معکوس شد. در ورم لثه، لثه ها می توانند دردناک ، قرمز و متورم شوند.

لثه ها به خصوص بعد از مسواک زدن یا نخ دندان به راحتی خونریزی می کنند زیرا تحریک و ملتهب می شوند. لثه های متورم به نظر می رسد که براق هستند. همچنین ممکن است زخم وجود داشته باشد. لثه می تواند باعث بوی بد دهان شود.

5. بیماری پریودنتال پیشرفته

بیماری پریودنتال پیشرفته یک دلیل شناخته شده از هالیتوز شدید است. تجمع فرآورده های زباله از باکتریهای واقع در ناحیه زیراندیشی بوی ناخوشایندی ایجاد می کند. نشان داده شده است که بیماران مبتلا به این مشکل دارای بوی بد دهان شدید هستند.

از بین بردن پلاک نشان داده شده است که بو را در دهان بهبود می بخشد. این کار با استفاده از پوسته پوسته شدن و آبکشی دهان با آنتی بیوتیک انجام می شود.

6. مواد غذایی بین دندانی

مواد غذایی بین دندانی می تواند در دندان های از دست رفته ، فاصله دندانها، دندانهای کج مشاهده شود. مواد غذایی به دام افتاده در معرض باکتری قرار گرفته و فرارهای ناخوشایند را آزاد می کنند. بسته بندی مواد غذایی همچنین می تواند به یک واکنش پریودنتال موضعی منجر شود که در آن درد تسکین یافته با تمیز کردن ناحیه با استفاده از یک برس یا نخ وجود دارد.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

The best-age-for-jaw-and-face-surgery

بهترین سن برای جراحی فک و صورت

یک متخصص جراحی فک وصورت گفت: ایده ال ترین سن انجام جراحی فک و صورت را ۱۸ الی ۲۰ سالگی است. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کریمی، در گفت‌وگو با رادیو سلامت، با بیان اینکه اگر ارتودنسی خوب انجام شود، استخوان‌ها را هم جابجا می‌کند، افزود: جراحی باعث صاف شدن فک می‌شود. اول باید دندان‌ها با ارتودنسی ردیف شوند، سپس جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *