درمان آب سیاه متحول می شود

محققان برای اولین بار با استفاده از روش تصویربرداری آنژیوگرافی OCT، موفق به تشخیص بیماری آب سیاه در مراحل اولیه شدند.
عارضه آب سیاه (گلوکوم) به دلیل اختلال در جریان خون اعصاب بینایی بوجود می آید. در بیماری آب سیاه، اعصاب بینایی متصل به مغز به دلیل فشار آسیب می بینند و بیمار به مرور زمان بینایی خود را از دست می دهد. بیماری در مراحل اولیه معمولا علامتی ندارد.
محققان بیمارستان مونت سینای در نیویورک و دانشکده پزشکی دانشگاه راتگرز در نیوجرسی با استفاده از آنژیوگرافی به روش OCT موفق به تشخیص بیماری در مراحل اولیه شدند. آنژیوگرافی OCT یک سیستم تصویربرداری پیشرفته است که حرکت سلول های قرمز خون در رگ های خونی را تشخیص می هد. این روش جدید برخلاف روش های سنتی نیازی به تزریق نشانگرهای رنگی ندارد.
این مطالعه با بررسی 92 بیمار 50 سال به بالا نشان می دهد بیماران مبتلا به آب سیاه، جریان خون ضعیفی دارند. از طرفی این مطالعات نشان می دهد بسته به نوع بیماری، رگ های خونی این بیماران اختلال دارد.
تصاویر تهیه شده با استفاده از آنژیوگرافی OCT، به یک نرم افزار تخصصی ارسال می شود تا اطلاعات مربوط به وضعیت چشم و عروق خونی تجزیه و تحلیل شود.
همزمان با توسعه این روش جدید تصویربرداری، محققان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت دارویی شده اند که در چشم قرار می گیرد و فعالیت و رشد اعصاب بینایی را تحریک می کند. محققان معتقدند ترکیب این دو روش، درمان آب سیاه را متحول خواهد کرد.
آب سیاه معمولا با معاینات رایج چشم پزشکی تشخیص داده می شود؛ ولی این معاینات قادر به بررسی شرایط لحظه ای چشم هستند؛ در صورتیکه در مورد بیماران مبتلا به آب سیاه، فشار چشم در شب افزایش می یابد که امکان بررسی آن وجود ندارد.
با توجه به آمار بنیاد تحقیقات گلوکوم، بیش از سه میلیون آمریکایی به آب سیاه مبتلا هستند و حدود 120 هزار نفر بر اثر این عارضه نابینا شده اند. در سراسر جهان، آب سیاه دومین علت اصلی نابینایی است.
نتایج این تحقیقات در نشریه IOVS منتشر شده است.
منبع: ایرنا

blurred-vision

از “تاری دید” ساده رد نشوید!

به گزارش مشرق، تاری ناگهانی دید ممکن است هشداری درمورد مشکلی جدی در سلامتی باشد. مداخله درمانی به‌موقع می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. علائم هشداردهنده زیر نشان می‌دهند باید تاری دید را جدی بگیرید؛ بنابراین اگر هر یک از این علائم را دارید زودتر به اورژانس مراجعه کنید: . تغییر بی‌دلیل و ناگهانی در بینایی (مثلاً تاری دید) . درد …