تمام آنچه در مورد جلوگیری از عفونت و مراقبت از خونریزی باید بدانید

زخم‌هایی که گاهی عمیق هستند و نیاز دارند تا به مراکز درمانی مراجعه کنید یا ‏بریدگی‌های سطحی هستند که می‌توان در خانه آنها را درمان کرد. نخستین کاری که در برخورد با زخم و بریدگی‌های پوستی ‏باید انجام داد تمیز کردن آن و زدودن آلودگی از سطح زخم است. سطح زخم را باید سریعا با آب شست‌وشو داد و خاک یا سنگریزه را از سطح آن پاک کرد.

روش برخورد با خونریزی شدید

خونریزی داخلی و خارجی ممکن است بسیار خطرناک باشد و باید هرچه سریع‌تر رسیدگی شود. اگر مصدوم خون زیادی از دست ‏بدهد وضعیتی به نام شوک به وجود می‌آید و به دنبال آن هوشیاری خود را از دست خواهد داد. اگر خونریزی خارجی ‏باشد محل خروج خون روی پوست دیده می‌شود.

فقط زمانی به مصدوم نزدیک شوید که محل امن باشد. محل زخم را از لحاظ ‏جسم خارجی فرو رفته بررسی کنید و از مصدوم بپرسید چه اتفاقی افتاده است. خونریزی شدید می‌تواند سبب بروز اضطراب شود ‏بنابراین برای آرامش خاطر دادن به مصدوم توضیح دهید که درحال انجام چه کاری هستید. مطمئن شوید روی جسم خارجی در ‏زخم فشار وارد نمی‌کنید‎.

اهداف شما: ‏

بررسی خونریزی

پیشگیری از عفونت

پیشگیری از بروز شوک

انتقال فوری مصدوم به بیمارستان

آن‌چه باید انجام دهید ‏

‏١ – معاینه زخم:‏ زخم را با توجه به عامل آسیب از نظر وجود جسم فرو رفته بررسی کنید.

‏ ۲- فشار روی زخم :‏ بهتر است با استفاده از یک گاز استریل یا پارچه تمیز و با انگشتان یا کف دست خود روی زخم فشار دهید. هنگام پوشیدن ‏دستکش از مصدوم بخواهید این کار را انجام دهد. اگر جسم خارجی وجود دارد اطراف جسم را فشار دهید.‏

‏٣- بالا نگه داشتن ‌و حمایت اندام: اگر اندام مصدوم خونریزی دارد، با حمایت از اندام آن را بلند کنید و بالاتر از سطح قلب قرار دهید.‏

٤- پانسمان زخم:‏ با گاز استریل روی زخم را بپوشانید. اگر خون از میان پانسمان بیرون زده است، پانسمان دیگری روی آن قرار دهید. فشار دادن ‏را ادامه دهید مطمئن شوید که فشار درست و کافی روی زخم اعمال می‌شود.‏

۵- ارزیابی شوک : در خونریزی شدید با اورژانس تماس بگیرید. به مصدوم کمک کنید تا دراز بکشد و در جست‌وجوی علایم شوک باشید. علایم ‏حیاتی مصدوم مانند هوشیاری، نبض و تنفس را تا رسیدن اورژانس پیوسته ارزیابی و ثبت کنید.‏

مهم:

نکات بهداشتی را رعایت کنید در صورت امکان از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید. به دلیل احتمال نیاز به بیهوشی عمومی ‏در بیمارستان، به مصدوم اجازه خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن ندهید‎.

نحوه پانسمان کردن:

پانسمان پوششی جاذب، استریل، چندلایه، نرم و بدون پرز است که به محض برداشتن پوشش محافظ آن باید استفاده شود. پیش از پانسمان فقط در اندام‌ها، زخم را با سرم فیزیولوژی یا آب تمیز کنید. هنگام ریختن سرم روی زخم، با گوشه گاز استریل به آرامی از بالا به پایین و داخل به خارج شست‌وشو دهید. هنگام گذاشتن پانسمان مطمئن باشید به‌ قدری بزرگ باشد که تمام لبه‌های زخم را بپوشاند. اگر پس از تثبیت پانسمان خون از آن بیرون زد، آن را برندارید و گاز دیگری روی آن بگذارید و با باند آن را در محل ثابت کنید.

١- گذاشتن پانسمان

اگر دستکش یکبار مصرف دارید آن را بپوشید. پوشش محافظ گاز پانسمان را جدا کنید. گاز را از گوشه آن بگیرید. گاز را روی زخم بگذارید.

۲- بانداژ روی پانسمان

گاز استریل را روی محل آسیب‌دیده قرار دهید و از باند برای ثابت کردن آن استفاده کنید و آن را دور قسمت آسیب‌دیده بپیچید. مطمئن شوید که باند تمام قسمت‌ها را پوشانده است.

٣- تثبیت باند

انتهای باند را با گره چارگوش روی پانسمان محکم کنید. گردش خون در دست را بررسی کنید. اگر بانداژ خیلی سفت است آن را شل کنید و دوباره ببندید.

مهم:

پانسمان را روی زخم نلغزانید. آن را با دقت روی زخم بگذارید. سطحی از پانسمان که روی زخم قرار می‌گیرد را لمس نکنید.

پانسمان اورژانس:

اگر پانسمان استریل ندارید، می‌توانید از هر پارچه تمیز و بدون پرز استفاده کنید.

دست‌های خود را بشویید. گوشه پارچه را بگیرید و باز کنید. پارچه را به اندازه دلخواه تا کنید تا سطح داخلی که تمیزتر است به سمت خارج قرار گیرد. پارچه را از لبه آن بگیرید، روی زخم بگذارید و آن را به‌وسیله باند، نوار چسب یا پارچه‌ای دیگر ثابت کنید. اگر پانسمان یا وسیله دیگری در دسترس ندارید، زخم را با یک کیسه فریزر تمیز یا هر وسیله تمیزی که در آشپزخانه دارید مانند سلفون غذا بپوشانید.

بانداژ نواری

از باند نواری برای تثبیت پانسمان، ایجاد فشار برای کنترل خونریزی و حمایت ماهیچه یا مفصل آسیب‌دیده استفاده می‌شود. وقتی بانداژ تثبیت شد، برای بررسی گردش خون در انگشتان دست یا پا، ناخن را در پایین محل بانداژ فشار دهید تا بی‌رنگ شود. پس از قطع فشار در کمتر از ۲ ثانیه پوست باید به رنگ طبیعی برگردد. اگر رنگ ناخن به حالت طبیعی برگشت باند را شل کنید.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *