تفاوت مرغ سبز و مرغ ارگانیک

تفاوت مرغ سبز و مرغ ارگانیک

دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص علوم و صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به ارگانیک نبودن مرغ‌های عرضه شده با نام و عنوان مرغ سبز در فروشگاه‌ها گفت: تنها تفاوت این مرغ‌ها آن است که به آنها آنتی‌بیوتیک و داروهای آنتی کوکسیدیوز که درمانگر نوعی بیماری انگلی طیور با همین نام است داده نشده است. دکتر آراسب دباغ مقدم اضافه کرد: هنوز این امکان مهیا نیست که مرغدار یا سازمان ناظری بخواهد مرغ را در شرایط ویژه و کنترل شده ای پرورش دهد و نام ارگانیک بر روی آن بگذارد.
این متخصص درباره تصور برخی افراد از ارگانیک بودن گوشت‌های موسوم به مرغ سبز گفت: مرغ وقتی ارگانیک محسوب می شود که در طول دروه رشد از شرایط ویژه ای برخوردار باشد. یعنی از نظر آب، غذا و محیط زندگی شرایط کاملا طبیعی و کنترل شده ای داشته باشد. بنابراین به صرف استفاده نکردن از داروهای انتی‌بیوتیک نمی‌توان نام ارگانیک را به آن اطلاق کرد. هنوز هیچ مرغ معمولی یا سبز بسته‌بندی‌شده ارگانیکی نداریم و اگر عرضه کنندگان این محصولات چنین ادعایی کنند، صحت ندارد. فعلا فقط مرغ سبز، مرغ بدون آنتی بیوتیک محسوب می شود. این مرغ در طول دوره پرورش چهار نوبت (ابتدای رشد، دو نوبت اواسط رشد و یک نوبت انتهای رشد) توسط سازمان دامپزشکی کشور مورد آزمایش و نمونه برداری قرار می گیرد و اگر عاری از آنتی بیوتیک باشد مجوز فروش آن به نام مرغ سبز، نه به نام ارگانیک، صادر می شود.
به گفته این متخصص صنایع غذایی، این نوع مرغ در مرغداری هایی که مدیریت بهداشتی بالایی دارند قابل پرورش است و طعم بهتری دارد.مسئول نظارت بر کلیه فراورده های خام دام و طیور یعنی آن دسته از محصولاتی که پخته و فراوری نشده باشند همچون مرغ خام معمولی و سبز بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است. مرغ های معمولی هم باید توسط مسول فنی-بهداشتی مرغداری بررسی شوند که از آخرین زمان مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری تا هنگام ارسال مرغ ها به کشتارگاه، مدتی که ما به آن دوران منع مصرف می گوییم، سپری شده باشد. البته ممکن است بر اساس وجدان کاری مرغدار و دکتر دامپزشک، برخی این دوران را رعایت نکنند و گواهی صوری صادر شود.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر آزمایشی در مورد مرغ های معمولی توسط سازمان دامپزشکی کشور انجام نمی شود و در این زمینه، تنها فعالیت های پژوهشی در قالب طرح های تحقیقاتی انجام شده است، درباره امکان کاهش اثر نامطلوب آنتی‌بیوتیک با حرارت دادن در زمان پخت گفت: برخی از آنتی بیوتیک ها در اثر حرارت حین پخت‌وپز خنثی می شوند و از میزان سمی بودن آنها کاسته می شود، اما برخی دیگر خیر. در هر صورت بهتر است مرغ فاقد آنتی بیوتیک باشد یا زمان منع مصرف آن رعایت شده باشد.

 

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *