تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر باروری

تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر باروری

جراح زنان و عضو هیات موسس و رئیس کمیته اجرایی منطقه جنوب آسیا در خصوص نقش تغییرات اقلیمی در باروری زوجین گفت: تغییرات اقلیمی می تواند سبب بروز مشکلات زیادی در حوزه سلامت افراد از جمله مشکلات باروری، سقط مکرر، تغییرات خلق و خو در زوجین و افزایش جنین مرده شود.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر صفیه شهریاری افشار روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری دومین کنگره بین المللی روش های کم تهاجمی زنان و مامایی و سیزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران اظهار کرد: تحقیقات در این زمینه در دنیا آغاز شده است اما هنوز تایید نهایی در این خصوص وجود ندارد و بررسی ها همچنان ادامه دارد.
رئیس فدراسیون IPPF (بزرگترین NGO جهان در زمینه سلامت و حقوق باروری) افزود: توجه به تغییرات اقلیمی یکی از اهداف توسعه پایدار است که در سال 2015 میلادی در پاریس بین کشورهای جهان منعقد شد و تمام کشورها از جمله ایران متعهد به اجرای تمامی 17 بند آن شدند که یکی از این بندها بررسی تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر سلامت است.
شهریاری افشار ادامه داد: تغییرات اقلیمی مانند آلودگی هوا، گرم شدن زمین، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، افزایش نواحی خشک و آب شدن یخ ها مورد توجه کشورهای جهان است و اگر بین کشورها همکاری در این زمینه وجود نداشته باشد در آینده نزدیک گرفتاری های بسیاری دنیا را فراخواهد گرفت.
وی گفت: البته تاثیر تمام این عوامل و همچنین تاثیر تکنولوژی های جدید مانند استفاده از مایکروویو، تلفن همراه و تلویزیون و امواج آن بر باروری و جنین همچنان مورد بحث است و هیچ کدام از آنها به طور قطعی تایید نشده اند.
شهریاری افشار به برگزاری پنلی در این زمینه در کنگره زنان و مامایی اشاره کرد و گفت: در کشور ما مشکلات اجتماعی وجود دارند که می توانند به سلامت زنان به ویژه اقشار ضعیف آسیب وارد کنند؛ با توجه به اهمیت این موضوع در کنگره امسال پنلی در خصوص بهداشت باروری با تاکید بر مسائل روانی، اجتماعی و معنوی برگزار می شود تا به متخصصان در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها و نحوه برخورد با بیماران آموزش های تکمیلی ارائه شود.
وی افزود: همچنین نتایج پژوهش های جهانی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است برای استفاده متخصصان ارائه می شود.
دکتر عبدالرسول اکبریان رئیس کنگره زنان و مامایی نیز در این نشست گفت: امروزه جراحی های کم تهاجمی پیشرفت های زیادی کرده است و بیشتر جراحی های زنان با همین روش انجام می شود.
وی افزود: در جراحی های کم تهاجمی به جای باز کردن بدن، از طریق دستگاه های لاپاراسکوپی تنها چند سوراخ در محل مورد نظر ایجاد می شود و درمان بیمار صورت می گیرد.
اکبریان ادامه داد: جراحی های کم تهاجمی طول درمان و عوارض کمتری برای بیمار دارد و هزینه های درمانی او نیز کاهش می دهد. همچنین از نظر ظاهری و زیبایی اثر کمتری برجای می گذارد و همین مساله از نظر روانی نیز به نفع بیمار است.
وی اظهار کرد: این نوع جراحی ها در سراسر کشور حتی در دورافتاده ترین نقاط انجام می شود و متخصصان از نقاط مختلف برای دوره های لاپاراسکوپی به تهران می آیند و پس از گذراندن دوره های آموزشی و کسب مهارت به ارائه خدمت در مراکز مختلف می پردازند.
دکتر شهلا چایچیان دبیر علمی کنگره و فلوشیپ جراحی کم تهاجمی نیز در این زمینه اظهار کرد: یکی از شاخص های توسعه یافتگی ارتقای سلامت مادران و نوزادان است به همین منظور آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه در این کنگره ارائه خواهد شد.
وی به روش های کم تهاجمی به عنوان محور برگزاری کنگره زنان و مامایی اشاره کرد و گفت: همانطور که امروزه جراحی های کم تهاجمی در بین جراحی های باز جای خود را در دنیا پیدا کرده و همچنان در حال پیشرفت است، روش های جدید به نام روش های کم تهاجمی نیز وارد عرصه پزشکی شده است.
چایچیان افزود: همواره آرزوی پزشکان این بوده است که به روش هایی در درمان بیماران دست یابند که عارضه کمتری برای آنها ایجاد کند و امروزه روش های کم تهاجمی نه تنها در رشته های جراحی جای خود را باز کرده است بلکه در روش های غیرجراحی و پیشگیری از بروز بیماری ها نیز جایگاه خود را یافته است.
وی در خصوص روش های غیرتهاجمی در حوزه پزشکی توضیح داد: تشخیص و پیشگیری از بروز بیماری ها از طریق علم ژنتیک، انجام غربالگری ها برای جلوگیری از تولد نوزادان دارای مشکل سندرم دان و برطرف کردن بیماری های جنین مانند بیماری های گوارشی و قلبی عروقی در دوران جنینی و در رحم مادر از طریق لاپاراسکوپی از جمله این روش ها است.
چایچیان گفت: همچنین علم ژنتیک و علوم آزمایشگاهی به ما کمک می کند که سلامت مادران باردار و زنان را ارتقا دهیم؛ به عنوان نمونه می توانیم از طریق نتایج آزمایشگاهی با دادن یک نوع آنتی بیوتیک ساده در زمان بارداری از ابتلا به عفونت های زایمانی و بیماری های عفونی مادران که در برخی موارد سبب مرگ مادر می شود، جلوگیری کنیم.
دبیر علمی کنگره زنان و مامایی و فلوشیپ جراحی کم تهاجمی نیز از راه اندازی دو مرکز جراحی جنین در تهران در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: درحال حاضر یک مرکز در شهر شیراز این عمل را انجام می دهد و مادران بارداری که از طریق روش های ژنتیکی و سونوگرافی های پیشر
فته بیماری جنین آنها تشخیص و نیاز به جراحی در دوران جنینی برای آنها تجویز می شود، به این مرکز فرستاده می شوند.
دکتر ابوالفضل مهدیزاده دبیر کنگره های زنان و مامایی از برگزاری همزمان این دو کنگره در روزهای 30 دی ماه تا سوم بهمن ماه در مرکز همایش های رازی تهران خبر داد و گفت: در این کنگره علاوه بر متخصصان داخلی از سراسر کشور، 18 میهمان خارجی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی و کشورهای افغانستان و تاجیکستان حضور دارند که 14 نفر از آنان به ایراد سخنرانی می پردازند.
وی افزود: 14 پنل و 8 سمپوزیوم نیز در جریان این کنگره ها برگزار می شود.
مهدیزاده بر لزوم توجه به سلامت زنان تاکید کرد و گفت: نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و این زنان هستند که نیم دیگر جمعیت را می سازند؛ بنابراین لازم است تمام متخصصان و پیراپزشکان نسبت به تشخیص و درمان بیماری های زنان اطلاعات کامل داشته باشند.
وی به بیماری آندومتریوز اشاره کرد و افزود: دو و نیم میلیون زن ایرانی مبتلا به آندومتریوز هستند که اکنون می توان با روش لاپاراسکوپی آنها را درمان کرد.
منبع :ایرنا

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *