تشخیص سرطان مردافکن با یک آزمایش ساده

تشخیص سرطان مردافکن با یک آزمایش ساده

قدس آنلاین/ علی‌پور: رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران با اشاره به اهمیت آزمایش «پی– سی– ای» در تشخیص به موقع سرطان پروستات گفت: از آنجا که این سرطان در مردان بالای ۵۰ سال بیشتر دیده می‌شود باید بسترها برای تشخیص زودهنگام فراهم شود. در این زمینه می‌توان از طریق سازمان‌های متولی، این افراد را شناسایی وملزم به انجام آزمایش تشخیصی کرد، همچنین می‌توان در قالب طرح‌های کشوری نهادهای مؤثر در نظام سلامت را مکلف به بیماریابی کرد.
دکتر محمدرضا قوام نصیری در گفت‌وگو با قدس، ادامه داد: از آنجا که اغلب، مبتلایان در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند با اطلاع رسانی از راه‌های مختلف بخصوص رسانه ملی باید مردان را نسبت به وضعیت سلامت خود حساس تر ساخت. وی افزود: همان گونه که با فرهنگ سازی و برنامه ریزی توانستیم فلج اطفال را ریشه کن کنیم باید به کاهش بیماری های مردان نیز اهمیت دهیم زیرا این مسأله چندان دشوار نیست و به تجهیزات و آزمایش‌های خاصی نیاز ندارد.
دکتر سیاوش زاهد انارکی، متخصص رادیوتراپی نیز با اشاره به اینکه با یک آزمایش خون ساده می‌توانیم مرگ مردان را به تأخیر بیندازیم، گفت: براساس آمار موجود، سرطان روده، پروستات و مری شایع ترین سرطان در مردان است که در نواحی مختلف کشور میزان شیوع آن متفاوت است، چنانکه در استان‌های خراسان شیوع سرطان مری بیش از سرطان پروستات بوده اما در استان‌های مرکزی کشور سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد؛ البته درباره بروز سرطان نمی توان دلایل روشنی را به طور قطع مؤثر دانست، اما شواهد نشان می‌دهد که عوامل وراثتی و سبک زندگی در این امر تأثیرگذار است و می‌توان ادعا کرد که نقش وراثت کمرنگ تر از دیگر عوامل است.
وی با اشاره به اجرای برنامه های پیشگیری از سرطان گفت: طی اجرای برنامه ای 10 ساله با رصد وضعیت 10 هزار بیمار مبتلا به سرطان مری در مناطق شمالی کشور شاهد کاهش چشمگیر مبتلایان و فوتی‌های این عارضه بودیم؛ بنابراین با اجرای برنامه آزمایش «پی –سی – ای» می‌توان عوارض سرطان پروستات را کاهش داد. در این زمینه هم متولیان سلامت و هم مردم می‌توانند با اهمیت دادن به آزمایش‌های مرتبط، مؤثر باشند.
گفتنی است در سال‌های اخیر شاهد شیوع سرطان‌های مردانه در جهان هستیم، چنانکه به طور معمول 200 نفر در هر 100 هزار نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند که حدود 37 درصد آنها نیز جان می‌دهند.

منبع:شهر خبر

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

روش‌های ساده‌تر اما دقیق‌تر برای تشخیص سرطان پروستات در راه است

پژوهش‌های جدید در حال بررسی و ساده‌سازی روش‌های غربالگری سرطان پروستات هستند. آزمایش PSA که روشی رایج برای تشخیص سرطان پروستات است، با وجود مزایایی مانند کاهش مرگ ناشی از سرطان، معایبی مانند نتایج مثبت کاذب و درمان‌های غیرضروری نیز دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد برای مردان کم‌خطر، آزمایش خون هر ۵ سال یک بار کافی است. همچنین طبق این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *